Potencjalny rynek i sposoby dotarcia do niego

Znając już swój potencjalny rynek i sposoby dotarcia do niego, pani Jodłowska zaczęła planować zatrudnienie w swoim salonie odnowy biologicznej. Analiza zrobiona przez panią Marię wykazała, że do prawidłowego funkcjonowania firmy potrzeba dwudziestu pracowników – masażystów, fizykoterapeutów, rehabilitantów, pielęgniarki itp. (po dziesięciu na jednej zmianie) oraz trzech pracowników pomocniczych (recepcjonistka-kasjerka, księgowa oraz sprzątaczka). W Krakowie są dwie szkoły zawodowe, uczące przyszłych masażystów, fizykoterapeutów i pielęgniarki – toteż pani Maria nie będzie miała kłopotów ze znalezieniem młodych, zdolnych i ambitnych pracowników. Księgowością miała się zająć koleżanka z dotychczasowego przedsiębiorstwa pani Marii, natomiast solidną recepcjonistkę i sprzątaczkę zadeklarowała się znaleźć pani Alicja. W początkowym okresie firma będzie potrzebowała specjalisty z zewnątrz do zorganizowania kampanii reklamowej. Pozostałe kwestie pani Maria postanowiła rozwiązywać samodzielnie.

Kolejnym, dosyć istotnym etapem opracowywanego planu dla firmy pani Jodłowskiej był techniczny plan działania. W tej części pani Maria podała szczegółowy (w dniach) harmonogram wszystkich czynności, jakie trzeba wykonać, by uruchomić przedsiębiorstwo, a także osoby/firmy odpowiedzialne za wykonanie każdej z tych czynności. Chodziło tu o takie działania, jak:

– zgłoszenie działalności gospodarczej we właściwym urzędzie gminy (to pani Maria już wykonała przed pisaniem biznesplanu)

– wynajęcie lub nabycie odpowiedniego lokalu

– zawarcie umowy kredytowej z bankiem

– wyremontowanie pomieszczeń

– adaptowanie pomieszczeń na potrzeby salonu odnowy biologicznej

– zakup sprzętu i wyposażenia

– zainstalowanie wyposażenia

– zatrudnienie pracowników

– ubezpieczenie firmy

– zlecenie firmie reklamowej opracowania planu kampanii promocyjnej

– uroczyste otwarcie salonu odnowy biologicznej.

Biznesplan dla salonu odnowy biologicznej

Ostatnim etapem planu przedsięwzięcia pani Jodłowskiej była analiza finansowa opłacalności działania firmy. Pani Maria żmudnie przygotowywała szczegółowe zestawienie (budżet) spodziewanych przychodów ze sprzedaży, kosztów działania salonu i dochodów za pierwsze dwanaście miesięcy. Obliczyła prawdopodobny zysk od zainwestowanego kapitału i porównała go z dochodami, jakie mógłby dostarczyć jej kapitał, gdyby ulokowała go w banku jako oszczędności. Wyliczyła próg rentowności swego przedsięwzięcia. Opracowała szczegółową prognozę przepływu gotówki w firmie. (Szerzej na te tematy piszemy w następnym rozdziale.)

Leave a Reply

Kategorie
Programy lojalnościowe grzbiety drutowe na szpuli 21