postheadericon Dywersyfikacja horyzontalna

Dywersyfikacja horyzontalna, drugi rodzaj strategii dywersyfikacji, polega na utrzymaniu dotychczasowych klientów i zaoferowaniu im nowego produktu lub produktów. Wiąże się z nią kreowanie nowości rynkowej. Wyróżnić można następujące fazy tego procesu: poszukiwanie idei nowego produktu, selekcja tych idei, analiza ekonomiczna produktu, faza rozwoju technicznego produktu, jego testowanie i wprowadzenie na rynek.

Strategię dywersyfikacji horyzontalnej realizuje browar, który produkując piwo decyduje się na uruchomienie linii wytwarzających napoje bezalkoholowe. Rozpoczynając tę produkcję firma zachowuje swoich dotychczasowych klientów, którzy szczególnie w okresie letnim traktują piwo jako napój chłodzący, rozszerzając jednocześnie swoją ofertę rynkową. Na tej strategii opierają swoje działania liczne browary w Polsce, w których umieszczone są linie technologiczne do produkcji coca-coli, pepsi-coii oraz napoju mirinda.

Kolejnym rodzajem strategii dywersyfikacji jest dywersyfikacja k o n – glomeratowa. Oznacza ona rozszerzenie oferty poprzez zaproponowanie nowych produktów, często zupełnie niezwiązanych z wytwarzanymi poprzednio, dla nowych typów odbiorców. Wiąże się niekiedy z ograniczeniem, a nawet zaprzestaniem produkcji „starych” wyrobów.

Olivetti, jak wspomniano wcześniej, była początkowo jedynie producentem maszyn do pisania. Podobnie, od maszyn biurowych zaczynała IBM. Po pewnym czasie firmy te zaoferowały jednak całkiem nowy produkt – komputery, stając się jednymi z potentatów w tej dziedzinie. Olivetti w wyniku współpracy z amerykańską firmą AT&T zdobywa nowe technologie. Wytwarza sprzęt komputerowy, który oferuje w ramach własnej sieci dystrybucyjnej na dotychczas obsługiwanym rynku. Wchodzi również na całkiem nowe rynki z nowym produktem, jakim jest komputer wraz z oprogramowaniem.

Leave a Reply

Kategorie