– pełna realizacja zadań winna następować w terminach określonych przepisami prawa (tzw. zasada terminowości)
– dochody budżetowe winny być realizowane na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów (zasada terminowości i legalności)
– dokonywanie wydatków budżetowych winno następować w granicach kwot określonych w budżecie, zgodnie z planowanym ich przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny
– zlecanie zadań powinno odbywać się na zasadzie wyboru najbardziej korzystnej oferty wykonania
– wydatki nieprzewidziane, których obowiązkowe płatności wynikają z tytułów egzekucyjnych, mogą być pokrywane z budżetu bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel, powinny one być zrefundowane w trybie przeniesienia wydatków z innych podziałek klasyfikacji budżetowej lub z rezerw
– dotacje celowe przyznane gminom na realizację zadań zleconych, nie wykorzystane w danym roku, podlegają zwrotowi do budżetu państwa w części, w jakiej zadanie nie zostało wykonane
– w przypadku stwierdzenia niegospodarności w określonych jednostkach budżetowych winno być stosowane blokowanie kredytów budżetowych. Jest to kompetencja rady gminy w zakresie całego budżetu gminnego
– nie zrealizowane kwoty wydatków budżetowych wygasają z upływem roku budżetowego rada gminy może jednak ustalić, do których wydatków zasada ta nie będzie miała zastosowania
– rada gminy może upoważnić zarząd do dokonywania określonych zmian w budżecie gminy, z wyjątkiem przeniesień kredytów między działami.
Działalność niezgodna z wyżej wymienionymi zasadami stanowi najczęściej naruszenie dyscypliny budżetowej. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny budżetowej są identyczne dla gmin i jednostek państwowych i reguluje je rozdział 8 ustawy z 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe.
Leave a reply