Category Porady

CONTROLLING W ZARZĄDZANIU FINANSOWYM CZĘŚĆ 2

0
comments

Budżety sprzedaży i kosztów. Najbardziej powszechnie stosuje się w MEB- LEX-ie budżety, które określają w jednostkach pieniężnych plany przychodów ze sprzedaży i kosztów związanych z bieżącą działalnością. Najważniejszym z nich jest budżet zbytu, który formalnie i szczegółowo wyraża prognozy sprzedaży. Ponieważ tego typu prognoza jest zasadnicza w planowaniu, budżet zbytu jest podstawą finansowej kontroli działania firmy. Chociaż przedsiębiorstwo może budżetować także przychody dodatkowe, np. z dzierżawy lokali, udzielonych pożyczek, to przychody ze sprzedaży wyrobów (mebli) są podstawowymi wpływami, które umożliwiają przedsiębiorstwu działalność i które powinny przynosić zyski.

Read more

System planowania i kontroli

0
comments

Ten system planowania i kontroli pozwolił dostrzec sezonowość sprzedaży wyrobów, szczególnie mebli ogrodowych. Można było również łatwiej kontrolować plany produkcji w ujęciu kwartalnym. Kontrola laka uwzględniała stan zapasów wyrobów gotowych nie tylko w przedsiębiorstwie, ale również u sprzedawców. Zarząd miał wyczerpujący obraz sytuacji w terenie, mógł więc na bieżąco podejmować działania korygujące. System pozwalał skonfrontować przewidywaną wielkość produkcji z zapotrzebowaniem na dany asortyment.

Read more

Wskaźnik inkasowania należności

0
comments

Wskaźnik inkasowania należności zależy od rodzaju działalności przedsiębiorstwa. Na jego poziom wpływa struktura zarówno czasowa, jak i podmiotowa należności, którą trzeba zbadać, by bliżej wyjaśnić kształtowanie się tego wskaźnika. Może bowiem okazać się, że większość przeterminowanych należności jest skoncentrowana u jednego klienta lub w jednym segmencie rynku. Poza tym, wielkość tego wskaźnika zależy od charakteru branży, w jakim działa przedsiębiorstwo. Z definicji firmy handlowe mają wyższy wymiar rotacji należności niż firmy produkcyjne lub usługowe.

Read more

Strategia rozwoju produktu

0
comments

Dotychczas polskie firmy ubezpieczeniowe obsługują obywateli polskich. Strategia rozwoju rynku może przejawić się w oferowaniu ubezpieczeń obcokrajowcom przebywającym czasowo w naszym kraju. Oferta może być oczywiście dostosowana do różnych potrzeb tych klientów. Innym, klasycznym sposobem realizowania tych strategii byłoby także opanowanie przez firmę nowego rynku geograficznego, np. poprzez utworzenie swojego przedstawicielstwa w którymś z krajów ościennych oraz skierowanie oferty ubezpieczeniowej do obywateli tego kraju.

Read more

Wskaźnik gospodarowania zasobem

0
comments

Innym miernikiem jest wskaźnik wykorzystania środków trwałych w tworzeniu wartości sprzedaży. Określa on zatem, ile razy sprzedaż jest większa od wartości środków trwałych zaangażowanych w działalności przedsiębiorstwa. W przemyśle krajów wysoko rozwiniętych średni wskaźnik rotacji środków trwałych wynosi 1,6, co oznacza, że dolar zaangażowany w majątku przynosi średnio 1,6 dolara wartości sprzedaży. Wykorzystanie wskaźnika rotacji środków trwałych w systemie kontroli jest szczególnie istotne dla firm, w których środki trwałe stanowią ważny element majątku. Ma on natomiast małe znaczenie w przedsiębiorstwach, w których sprzedaż w mniejszym stopniu zależy od wielkości środków trwałych zaangażowanych w ich działalność (np. firmy usługowe, doradcze, handlowe).

Read more

Idea strategii konkurencyjnej M. Portera

0
comments

Idea strategii konkurencyjnej M. Portera polega na wypracowaniu takiej pozycji firmy, aby możliwie najpełniej wykorzystać przewagę, jaką posiada w stosunku do innych uczestników rynku (konkurentów). Opiera się ona na analizie konkurencyjnej (competitive analysis), która jest oceną prawdopodobnych możliwości przyjęcia lub zmian strategii przez innych.

Read more

Strategia dywersyfikacji

0
comments

Wioska firma Olivetti była znanym producentem mechanicznych maszyn do pisania. Zrealizowana strategia rozwoju produktu polegała na wprowadzaniu na obsługiwany dotychczas przez firmę rynek (odbiorcy indywidualni, biura, instytucje państwowe, przedsiębiorstwa) elektrycznych i elektronicznych maszyn do pisania. Jest to produkt udoskonalony w stosunku do pierwotnego, zaspokajający te same potrzeby. Kolejnym etapem strategii był rozwój produkcji komputerów, które w większości przypadków7 są używane w charakterze „inteligentnej” maszyny do pisania.

Read more

Obiektywizm informacji

0
comments

Elastyczność otrzymywanych informacji – informacje dla kontroli muszą być takie, aby można je było stosować w warunkach zmienionych planów, nieprzewidzianych okoliczności lub występujących niedociągnięć. Elastyczność w kontroli można osiągnąć przez analizę alternatywnych informacji o różnych prawdopodobnych sytuacjach. Przykładowo, Biernacki chcąc elastycznie kontrolować poziom zapasów wyrobów gotowych oraz sprzedaż, nie tylko opierał się na danych z poszczególnych zakładów, ale także zbierał informacje od sprzedawców (dealerów), jak również zlecił firmie doradczej pełną analizę aktualnej i przewidywanej sytuacji na rynku nabywców oraz producentów mebli.

Read more

Planowanie operacyjne

0
comments

Planowanie operacyjne dawniej określano również mianem krótkookresowego, a planowanie strategiczne traktowano jako długookresowe. Obecnie nazw tych już się nie stosuje, przede wszystkim dlatego, iż zrównanie pojęć: „długookre- sowę” i „strategiczne” okazało się mylące [Steinmann. Schreyogg. 1995, s. 108], Piany strategiczne mogą dotyczyć krótkiego okresu, nie nabierając bynajmniej charakteru operacyjnego. Wystarczy pomyśleć tylko o nabyciu niespodziewanie zaoferowanego udziału w innym przedsiębiorstwie lub o nagłej zmianie przeznaczenia zasobów w celu pokonania nagiego kryzysu w firmie. Dlatego też warto wprowadzić także podział planów ze względu na horyzont planowania.

Read more

CONTROLLING W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ

0
comments

Controlling w obszarze produkcji obejmuje ekonomiczne sterowanie produkcją, rozumiane jako oddziaływanie w sposób pośredni i bezpośredni na kształt struktury asortymentowo-ilościowej produkcji oraz na jej przebieg w czasie i przestrzeni dla zapewnienia najkorzystniejszej w danych warunkach realizacji zadań ekonomicznych organizacji [Nowosielski, 1994, s. 23],

Read more

PRODUKCJA I ZARZĄDZANIE PRODUKCJĄ

0
comments

Co obejmuje i jaką rolę spełnia zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie przemysłowym? Czy potrzebne jest wyodrębnianie tego nurtu w teorii organizacji i zarządzania, zwłaszcza że od dawna funkcjonują takie pojęcia, jak: naukowa organizacja pracy, organizacja produkcji, sterowanie produkcją, zarządzanie przedsiębiorstwem? Można by w tej sprawie toczyć spór, co zresztą czynią niektórzy autorzy prac o aspiracjach metodologicznych. Pozostawmy im jednak rozstrzygnięcie tych teoretycznych kwestii, a sami przypatrzmy się, jak rosło w praktyce znaczenie naukowego rozwiązywania problemów związanych z realizacją funkcji produkcji. Początkowo koncentrowano się na warsztacie wytwórczym, później na fabryce. Dzisiaj przedmiotem zainteresowania jest całe przedsiębiorstwo przemysłowe. Część fabryczna, produkująca dobra, rozpatrywana jest tylko jako jeden z elementów działalności gospodarczej, obejmującej usługi, handel, pośrednictwo, przystosowanie wyrobów do określonego rynku itp.

Read more

Podejście do barier wejścia i barier wyjśćia

0
comments

Istotnym kosztem finansowym może być różnica pomiędzy ceną zakupu kasety a przychodem uzyskanym w wyniku wypożyczania tej kasety w czasie całego okresu działalności, z którego pokryte muszą być również inne koszty działalności. Koszty emocjonalne uzależnione są od tego, czy jest to pierwsza działalność usługowa właściciela, czy też. kolejna. W przypadku pierwszym koszty emocjonalne związane z wycofaniem się z branży będą wyższe niż w drugim.

Read more

Zakres identyfikacji i analizy podstawowych obszarów

0
comments

Bardzo trudno jest stwierdzić a priori (zanim pojawią się rezultaty), czy strategia sformułowana przez firmę jest wykonalna. Na tym etapie wszystkie oceny mają charakter hipotetyczny. Aby zwiększyć ich racjonalność, Tilles zaproponował trzy wskaźniki:

Read more

Kwalifikacje do prowadzenia własnej firmy

0
comments

Najpierw sprawdziła, czy ma wystarczające kwalifikacje do prowadzenia własnej firmy. Pani Maria uważała, że ktoś kto spędził piętnaście lat w roli pracownika, niekoniecznie okaże się utalentowanym szefem własnego przedsiębiorstwa. Dlatego też, zdając sobie sprawę, że z założeniem własnej firmy wiąże się niemałe ryzyko, postanowiła sprawdzić, czy w ogóle nadaje się na menedżera. Zwróciła się do wyspecjalizowanej firmy, gdzie za pomocą badań psychologicznych oceniono, czy ma ona predyspozycje do pełnienia roli prywatnego przedsiębiorcy. Zbadano między innymi, czy pani Maria potrafi podejmować decyzje, gdy w grę wchodzi znaczne ryzyko, a stawką jest jej osobisty majątek, czy umie opanować emocje, jak działa w sytuacjach kryzysowych, czy ma wystarczającą odporność psychiczną na niepowodzenia, czy nie brak jej wytrwałości w dążeniu do wyznaczonego celu oraz czy potrafi uczyć się na własnych błędach.

Read more