W postępowaniu podatkowym występują różne podmioty. Prowadzi postę-powanie organ podatkowy lub inny organ, który wykonuje funkcje organu podat-kowego. Przepisy prawne określają właściwość rzeczową, miejscową, czasową i instancyjną organów podatkowych, o czym była mowa wcześniej. Przewidują także (przepisy k.p.a.) instytucję wyłączenia pracownika oraz organu (art. 24-27ak.p.a.).
Read moreCategory Porady
Rodzaje i zasady nadzoru nad gospodarką finansową gmin. Formy pośrednie między nadzorem i kontrolą. Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna. Regionalne izby obrachunkowe.
Pojęcia kontroli i nadzoru pochodzą z nauk o organizacji i zarządzaniu. Kontrolą nazywamy czynności (funkcje) organu, polegające na porównywaniu stanu faktycznego z tzw. wyznaczeniami, tj. stanem pożądanym. Z reguły kontrola ogranicza się do sprawdzenia istniejącego stanu oraz przekazania stosownych wyników, wraz z wypływającymi stąd wnioskami organowi wyższego stopnia. Czasami organy kontroli mają prawo wydawać zalecenia jednostce kontrolowanej.
Read moreObrotem dewizowym jest zawarcie umowy lub dokonanie innej czynności prawnej prowadzącej do uzyskania tytułu własności wartości dewizowych albo do przeniesienia zobowiązania lub wierzytelności, których przedmiotem sa wartości dewizowe, a także wywóz za granicę lub przywóz z zagranicy tych wartości – zob. R. Pyzel, Reglamentacja dewizowa, Warszawa 1991, s. 13.
Należy tu zaznaczyć, że za obrót dewizowy przepisy uznają nie tylko zawarcie umowy ostatecznej, lecz także zawarcie umowy przedwstępnej, ofertę zawarcia umowy a nawet czynności polegające na zaproszeniu do rozpoczęcia rokowań. Ta interpretacja ma kapitalne znaczenie m.in. dla ustalania odpowiedzialności za naruszenie prawa dewizowego (popełnienia przestępstwa lub wykroczenia dewizowego).
Read moreWysokość należnego cła jest iloczynem stawki celnej (tj. wysokości cła od jednostki towaru) i wartości lub ilości tego towaru. Zestaw obowiązujących stawek celnych tworzy taryfę celną.
Nowa polska taryfa celna, która obowiązuje od I sierpnia 1991 r. oparta jest na Scalonej Nomenklaturze CN (ang. Combinet Nomenclatura). Stosuje ją większość krajów należących do GATT. Jest ona podzielona na 21 sekcji. 97 działów, 1327 pozycji i 9740 podpozycji.
Read morePoważniejsze zmiany ustroju pieniężnego nazywane są reformami walutowymi . S ą one podej mowane z różnych powodów, a przez to ich organizacj a i sposób przeprowadzania są także różne. Na przykładzie Polski można zilustrować różne typy reform walutowych.
Najdalej idącą reformą jest całkowita zmiana ustroju pieniężnego danego państwa. Może to nastąpić z różnych przyczyn, np. z powodów politycznych (zmiana ustroju politycznego) lub ekonomicznych (nieprzydatność poprzedniego ustroju, zakończenie okresu wielkiej inflacji). Do tego typu reform należała reforma pieniężna w Polsce z 1924 r., która zakończyła okres wielkiej inflacji marki i wprowadziła walutę zlotową.
Read morePrawo bankowe potwierdza również cel otwierania i prowadzenia rachunków bankowych oraz określa ich rodzaje (rachunki bieżące i pomocnicze oraz rachunki lokat terminowych). Zawiera również upoważnienie dla Prezesa NBP do określenia warunków otwierania i prowadzenia Yachunków bankowych.
Prawo bankowe poszerza wreszcie zakres praw i obowiązków stron umowy rachunku bankowego. Zapewnia bowiem posiadaczowi rachunku swobodne dys-ponowanie swoimi środkami pieniężnymi na rachunku, chociaż przewiduje możliwość wprowadzenia w tym zakresie ograniczeń, lecz w drodze umowy. Prawo bankowe zapewnia bankowi możliwość oprocentowania środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym, lecz nie czyni z tego obowiązku. Zasady i wysokość oprocentowania mogą być określone w umowie. Obecnie nie ustala się jednolitych stawek oprocentowania. Jedynie Prezes NBP może określić granice oprocentowania wkładów w walutach obcych, gromadzonych na rachunkach bankowych.
Read moreW systemie waluty opartej na złocie wykształciła się praktyka ustalania tzw. parytetu walutowego, oznaczającego ustawowo ustaloną i ogłoszoną ilość czystego złota (w gramach) zawartą w jednostce pieniężnej danego państwa. Przy istnieniu pełnej wymienialności waluty parytet złota był faktyczną ceną złota. Zmiana parytetu polegająca na zmniejszeniu ilości złota w jednostce pieniężnej stanowiła o dewaluacji waluty, natomiast zwiększenie było rewaluacją waluty.
Read moreWbrew oczekiwaniom wielu specjalistów, tzw. Małej Konstytucji z 17 października 1992 r. (Dz. U. Nr 84, poz¦ 426)nie można uznać za poważne źródło prawa finansowego samorządu terytorialnego. Dlatego w dalszym ciągu pod-stawowym, ale ogólnym źródłem pozostaje w tym zakresie ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.).
Read moreZakres i tryb przekazywania informacji w sprawach podatkowych jest zróżnicowany w zależności od tego, czy zobowiązanym jest jednostka organizacyjna czy też osoba fizyczna, przy czym obowiązki jednostek organizacyjnych nie są w tym względzie jednolite.
Po pierwsze, osoby prawne są obowiązane sporządzać i udzielać organom podatkowym informacji o zdarzeniach mających wpływ na ustalanie zobowiazań innych osób (art. 34 ust. 3 ustawy o zobowiązaniach podatkowych). Minister Finansów ustalił, że obowiązek ten dotyczy informacji podatkowych o umowach
Read moreUstawa z 28 grudnia 1989 r. Prawo celne reguluje m. inn. ustrój organów celnych. Za centralny organ administracji państwowej w sprawach celnych ustawa uznaje Prezesa Głównego Urzędu Ceł, zaś za organ administracji państwowej w sprawach celnych – dyrektora urzędu celnego. Tę względnie przejrzystą strukturę zaciemnia jednak postanowienie, że Prezes Głównego Urzędu Ceł jest nadzorowany przez Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, któremu ustawa przyznaje także cały szereg uprawnień samoistnych w sprawach celnych.
Read more– do określonej wysokości w rachunku kredytu,
– pod zastaw papierów wartościowych, do wysokości równej określonej części nominalnej wartości tych papierów,
– w innej formie, określonej przez Prezesa NBP.
Oprocentowanie kredytu refinansowego może być zróżnicowane przy uwz-ględnieniu zdolności banku do spłaty wraz z odsetkami w umownych terminach spłaty.
Read moreUzgodnienia celne są stosowane od dawna. Są one przedmiotem uzgodnień dwustronnych lub wielostronnych, podejmowanych pomiędzy państwami w ramach ich wzajemnych stosunków, jak i w ramach międzynarodowych organizacji gospodarczych. W tym miejscu zajmiemy się jedynie zagadnieniami unii celnej w ramach Wspólnoty, chociaż zagadnienia te nie wyczerpują tematu harmonizacji krajowych systemów celnych.
Read moreUkład Europejski jednostronnie (przez Polskę) podkreśla dążność do pełnego członkostwa. Tendencji tej nie zamyka EWG, lecz wzorując treść i kontrukcję Układu naTraktacie Rzymskim, daje jednoznacznie do zrozumienia, że Polska oraz inne kraje postsocjalistyczne Układu muszą zmienić swoją gospodarkę i system prawny w taki sposób, aby był on kompatybilny do organizacji i prawa Wspólnoty Europejskiej. Wcześniej wskazywaliśmy już {patrz rozdział 1) na podstawowe założenia i rozwiązania prawne w zakresie finansów publicznych Wspólnoty. Czytelnik niniejszej pracy, jeśli czytał ją w kolejności rozdziałów, miał możliwość zapoznania się z systemem obowiązującego w Polsce prawa finansowego. Na tej podstawie łatwiej zrozumie też potrzebę dalszej harmonizacji polskiego prawa finansowego z prawem Wspólnoty oraz zakres zadań z tym związanych.
Read moreW związku z liberalizacją zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz przechodzeniem w Polsce do gospodarki rynkowej zniesiono zasadę państwowego monopolu handlu zagranicznego. Obecnie, przynajmniej co do ogólnych pryncypiów, każdy podmiot gospodarczy może prowadzić handel zagraniczny (eksport i import) bez potrzeby uzyskania odrębnego zezwolenia. Jednak od tej ogólnej zasady istnieją liczne wyjątki, które przewidują przepisy prawa lub umowy międzynarodowe. Ograniczenia te można sprowadzić do następujących sytuacji:
Read more