Kredytowanie stanowiło w nim ważny instrument zarządzania gospodarką naroodową. Banki były wyposażone w liczne uprawnienia władcze w zakresie kontroli gospodarki finansowej, natomiast zestaw środków tzw. oddziaływania kredytowego był rozbudowany i zawierał nie tylko instrumenty oddziaływania prawno-finansowego. W toku przechodzenia do gospodarki rynkowej pozostało do rozwiązania wiele problemów z tego zakresu, ponieważ polityka
Read moreCategory Porady
Różnice te sprawiają, że udzielanie pożyczek bankowych odnosi się raczej do osób fizycznych i to głównie na cele konsumpcyjne. Charakterystycznym jest fakt, że w gospodarce sterowanej dyrektywnie banki mogły udzielać pożyczek bankowych tylko podmiotom wskazanym w przepisach prawnych i na cele tam określone. W warunkach
Read moreW ustawie z 1992 r. o cenach – należałoby zweryfikować zakres cen urzędowych na towary i usługi, ponieważ jest on ściśle związany z dotowaniem budżetowym 3) w ustawie z 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych należałoby usunąć zwolnienia od płacenia dywidendy przyznane niektórym przedsiębiorstwom państwowym 4) w przepisach prawa podatkowego należy zweryfikować system wyłączeń, zwolnień i ulg podatkowych stosowany wobec przedsiębiorstw publicznych ze względów podmiotowych 5) w ustawach z 1989 r...
Read moreZ postanowień Układu Europejskiego wynikają konkretne zobowiązania Polski do zmiany obowiązujących dotąd unormowań polskich w zakresie inwestycji zagranicznych, zwłaszcza zaś ustawy z 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym. Wiążą się z tym również odpowiednie przepisy prawa bankowego i prawa dewizowego, które muszą również ulec zmianie, o ile cudzoziemców z krajów Wspólnoty mamy traktować według prawa Wspólnoty.
Read moreW części V Układu Europejskiego odrębny rozdział (III) poświęcono zbliżaniu przepisów prawnych stron Układu. Uznano bowiem, że istotnym warunkiem wstępnym integracji gospodarczej Polski ze Wspólnotą jest zbliżanie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa Polski do ustawodawstwa istniejącego we Wspólnocie. Polska zobowiązała się
Read moreUkład Europejski przewiduje w swych postanowieniach dotyczących współpracy finansowej udzielanie Polsce czasowej pomocy finansowej ze strony Wspólnoty w formie subwencji i kredytów, przeznaczonych na przyspieszenie przemian gospodarczych w Polsce, a także na udzielenie Polsce pomocy w przezwyciężeniu gospodarczych i społecznych skutków przekształceń strukturalnych. Ustalono etapy i źródła pomocy finansowej. Przewidziano także potrzebę
Read moreŚrodki obrotowe w postaci materialnej (rzeczowej) są zapasami, pozostałe zaś są środkami niematerialnymi i prawnymi. Te ostatnie określa się również na podstawie przepisów prawnych (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 1992 r.).Są to:
– koszty nabycia praw majątkowych (projektów wynalazczych, patentów, licencji, znaków towarowych),
– wartość firmy,
– koszty organizacji i zgromadzenia kapitału zakładowego,
Read moreNa równi z ceną zakupu lub środkiem wytworzenia traktuje się wartość rynkową środka nabytego w drodze darowizny. Natomiast przez cenę zakupu w imporcie rozumie się cenę, jaką nabywca płaci za zakupione środki trwałe, powiększoną o cło i podatek imortowy graniczny.
Przepisy prawne określające normatywne pojęcie środków
Read moreDo najważniejszych przestępstw celnych można zaliczyć: narażenie Skarbu Państwa na uszczuplenie cła poprzez niespełnienie obowiązku celnego (tzw. przemyt celny), albo przez wprowadzenie organu celnego w błąd (tzw. oszustwo celne), które są integralnymi składnikami przestępstwa złożonego, umyślne paserstwo celne (tj. nabywanie, przechowywanie, przewożenie lub pomoc w zbyciu towaru), w przypadku przemytu lub oszustwa celnego zmiana celu,
Read more10)Prawo do wydania decyzji o wymiarze cła przedawnia się po upływie 2lat od dnia, w którym powstał obowiązek jego uiszczenia. Prawo do dochodzenia należności celnych ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja o ich wymiarze stała się ostateczna.
11)W przypadkach określonych Prawem celnym, cło może być umorzone w całości lub częściowo. Przepisy przewidują taką możliwość w czterech przypadkach: gdy stwierdzono, że
Read more1)W sprawach wyłudzenia zezwolenia dewizowego, a także w sprawie posługiwania się takim zezwoleniem – organami orzekającymi są sądy po-wszechne.
Sądy powszechne są właściwe także w sprawach o inne przestępstwa dewizowe, jeśli zachodzi wątpliwość co do poczytalności oskarżonego jeżeli zachodzi potrzeba zastosowania określonych środków zabepieczających jeżeli czyn wyczerpuje jednocześnie znamiona przestępstwa określonego w
Read morePonadto ustawodawca uznaje za wykroczenia dewizowe pewne rodzaje czynów niedozwolonych stosunkowo mało groźnych dla interesów dewizowych państwa (np. nieudzielenie wyjaśnień w sprawach objętych kontrolą dewizową, niezgłoszenie przywozu lub wywozu wartości dewizowych, odmowa podania informacji o obrotach i stanach na bankowych rachunkach w walutach obcych, niezgłoszenie przez osobę krajową mienia znajdującego się za granicą itp.).
Read more-udzielania indywidualnych zezwoleń dewizowych
-wykonywania kontroli dewizowej obrotu dewizowego oraz innych czynności, na których dokonanie jest wymagane zezwolenie dewizowe, w stosunku do banków dewizowych oraz osób krajowych i zagranicznych korzystających z zezwolenia.
Przestępstwa i wykroczenia dewizowe oraz sankcje za ich popełnienie
Naruszenie obowiązków lub zakazów ustawy z 15 lutego 1989 r. – Prawo dewizowe jest przestępstwem lub wykroczeniem dewizowym, o ile jest to przewidziane przepisami prawa.
Podobnie jak w przypadku podmiotów naruszających Prawo celne (zob. cz. VI, rozdział 2...
Read more-współdziała z Prezesem NBP w przydzielaniu statusu (upoważnień) banku dewizowego
-określa w zezwoleniu dewizowym, w porozumieniu z Prezesem NBP, instytucje ubezpieczeniowe nie mające obowiązku odsprzedaży bankom dewizowym uzyskanych wpływów w walutach obcych
-rozstrzyga wątpliwości w sprawach statusu dewizowego osób krajowych i zagranicznych
-określa w drodze rozporządzenia, zasady i tiyb granicznej oraz pocztowej kontroli dewiżowej odmiennie od zasad i trybu kontroli celnej (w porozumieniu z Ministrem Współpracy Gospodarczej z Zagranicą).
-ustalania wykazu walut wymienialnych
-ogłaszania wykazu państw, z którymi Rzeczpospolita Polska rozlicza się w trybie płatności niehandlowych
-sprzedaży odpowiedniej ilości walut wymienialnych bankom dewizowym i odkupowania t...
Read more