Archive for the ‘Porady’ Category

postheadericon Praca na czarno – czy warto pracować w taki sposób ? – oferty pracy

Bardzo możliwe , że kiedyś w przyszłości życie zmusi nas aby podjąć pracę na czarno. Istnieje cała masa powodów dla których będziemy zmuszeni taką pracę podjąć. Jednak zanim ją podejmiemy na pewno warto sobie zdać sprawę , ze wszystkich wad oraz zalet tej formy zatrudnienia – a raczej nie zatrudnieniania (w końcu to praca na czarno). Przede wszystkim pierwsza podstawowa informacja jaką powinniśmy znać koniecznie , jest fakt , że praca na czarno jest pracą nielegalną. Podejmując tę formę zatrudnienia , my oraz nasz pracodawca popełniamy w ten sposób przestępstwo , tak więc jesteśmy w ten sposób narażeni na sankcje pieniężne oraz przede wszystkim karne. Jeśli sąd który będzie rozpatrywał naszą sprawę skarze nas prawomocnym wyrokiem , to w takim przypadku będziemy niestety osobami karanymi i nasze dane osobowe trafią bezpośrednio do rejestru karnego , co oczywiście wiąże się z ogromnymi problemami przez cały cały czas naszej kariery zawodowej. Jest wiele zawodów takich jak na przykład kasjer, ochroniarz , urzędnik państwowy czy też wiele innych do których koniecznością wręcz jest posiadanie zaświadczenia o niekaralności – a w tym momencie , będąc skazanym prawomocnym wyrokiem , niestety o takie zaświadczenie nie będziemy w stanie się ubiegać co oczywiście może spowodowować problemy finansowe. Pamiętajmy , że początkiem tych problemów finansowych może być właśnie zapłacenie kary finansowej wymierzonej przez sąd , opłacenie adwokatów i tym podobne. Kolejnym etapem postępowania na którym na pewno ucierpią znacznie nasze finanse może być konieczność zapłaty zaległego podatku dochodowego wraz z odsetkami , oraz oczywiście zaległych składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne – które dodajmy w Polsce wcale nie należą do najniższych – jest wręcz dokładnie odwrotnie. Pamietajmy , że sankcje dotyczą również przedsiębiorcy , który również będzie miał duże problemy przy tego typu , a jego samego mogą doświadczyć o wiele większe nieprzyjemności – szczególnie gdy zatrudniał na czarno więcej niż jedną osobę. W takim przypadku jego problemy po prostu będą się mnożyć , a w skrajnych przypadkach skończyć się nawet więzieniem (w przypadku pracowników i braku recydywy sądy często stosują kary w zawieszeniu). Musimy pamiętać , że w przypadku braku nagłego wypadku lub też choroby zostajemy bez wynagrodzenia – nawet w przypadku gdy jest to niezdolność do pracy wynosząca kilka czy w bardziej skrajnych przypadkach kilkanaście miesięcy , co bez wątpienia będzie dla nas ogromną wręcz niedogodnością , oraz tragedią finansową.

oferty pracy

postheadericon Profesjonalny, efektywny System zarządzania dokumentami

Zbudowanie funkcjonalnego systemu obiegu dokumentów w firmie może w znacznym stopniu wpływać na to, czy firma będzie działa efektywnie w zakresie obsługiwania klientów, kontrahentów. Jednocześnie stworzenie systemu zarządzania dokumentacją wymaga przede wszystkim określenia cech, które musi posiadać taki System zarządzania dokumentami, który ma działać w konkretnej firmie. W poszczególnych firmach można się z spotkać z zupełnie innymi celami, które stawiane są systemowi zarządzania dokumentami. Read the rest of this entry »

postheadericon Polska waluta

Złote polskie można wywozić za granicę do wysokości 20 000 000 zl i w takiej kwocie wwozić je z powrotem osoby krajowe obsługujące miejsca sprzedaży artykułów konsumpcyjnych, biletów i miejscówek za walutę polską w polskich środkach komunikacji międzynarodowej mogą wywozić z kraju złote polskie w formie pogotowia kasowego i Read the rest of this entry »

postheadericon Przekazywanie waluty za granicę

W sumie Prawo dewizowe z 17 lutego 1989 r. i ogólne zezwolenie Ministra Finansów przewidują kilkanaście tytułów, kiedy osoby krajowe mogą przekazywać za granicę waluty obce.

Prawo dewizowe przewiduje także możliwość przekazywania za granicę waluty przez określone, wąskie kręgi podmiotów, w związku z ich sytuacją lub Read the rest of this entry »

postheadericon Wolny obszar celny

Ponadto, na podstawie powoływanej wyżej ustawy Prawo celne oraz przepisów wykonawczych wolne od cła są towary, których przywóz do Polski spełnia określone normy ilościowe lub warunki, że wymienimy tu: rzeczy osobistego użytku potrzebne podróżnemu w czasie podróży i pobytu w kraju, rzeczy zwyczajowo traktowane jako upominki (o wartości do 100 USD), rzeczy stanowiące mienie osoby przesiedlającej się itp. W sumie przepisy przewidują 38 Read the rest of this entry »

postheadericon Zadania zlecone gminom – kontynuacja

Ponadto, na zasadzie porozumienia z organami administracji rządowej gminy mogą realizować także inne zadania zlecone, zwane w tym przypadku zleconymi zadaniami fakultatywnymi gmin. Zakres tych zadań w poszczególnych gminach jest różny, zależy on bowiem od swobodnej woli umawiających się stron. W praktyce często należy do nich Read the rest of this entry »

postheadericon Przyznanie autonomii dewizowej jednostkom gospodarczym

Z odejściem od formuły monopolu dewizowego państwa wiąże się także tzw. przyznanie autonomii dewizowej jednostkom gospodarczym, które w określo-nych przypadkach mogą wpływy dewizowe gromadzić na swoich rachunkach walutowych.

4)Poprzez wprowadzenie całego pakietu nowych rozwiązań, Prawo dewizowe z 1989 r. realizuje zasadę wewnętrznej wymienialności złotego. Służą jej takie regulacje prawne, jak: prawo zakupu przez podmioty gospodarcze waluty dla potrzeb obrotów handlowych z zagranicą (i odpowiadające temu obowiązki banków dewizowych), prawo prowadzenia kantorów wymiany walut, prawo osób zagranicznych do odsprzedaży walut obcych i zamiany ich na złote polskie itp.

5)W związku z utrzymaniem w dość szerokim zakresie instytucji indywi-dualnych zezwoleń dewizowych, w obowiązującym ustawodawstwie przyjęto ge-neralną zasadę zaskarżalności wszelkich indywidualnych decyzji w postępo-waniu dewizowym do naczelnego Sądu Administracyjnego. Jest to także dowód liberalizacji i demokratyzacji naszej reglamentacji dewizowej.

6)Jak dotychczas, chociaż w znacznie zmienionych formach, nasze prawo dewizowe rozróżnia trzy sfery obrotu dewizowego: obrót dewizowy w kraju, obrót dewizowy z zagranicą i obrót dewizowy za granicą. Zakres reglamentacji dewizowej zmniejsza się i liberalizuje, gdy analizujemy poszczególne rodzaje obrotu dewizowgo, w kolejności wymienionej wyżej.

7)Dla celów dydaktycznych możemy wskazać na zasadę kompleksowego charakteru reglamentacji dewizowej. Nie sprowadza się ona bowiem wyłącznie do obowiązków, ograniczeń i zakazów przewidzianych ustawą – Prawo dewizowe. Reglamentacja dewizowa realizowana jest także przez wydawanie ogólnych i indywidualnych zezwoleń dewizowych, a także sankcje za popełnienie przestępstwa i wykroczenia dewizowego. Dopiero całościowa ich analiza daje prawidłowy obraz zakresu i charakteru tej reglamentacji. Z punktu widzenia obowiązujących przepisów prawnych, niezbędne jest więc łączne analizowanie poszczególnych rozwiązań, w oparciu zarówno o Prawo dewizowe z 15 lutego 1989 r., jak i zarządzenie Ministra Finansów z 18 czerwca 1993 r. w sprawie ogólnego zezwolenia dewizowego (M.P. Nr 32, poz. 331) oraz ustawę karną skarbową z 26 października 1971 r. (Dz.U. z 1984 r. Nr 22, poz. 103 z późn. zm.).<

Treść reglamentacji dewizowej sprowadzić można do dwóch podstawowych instrumentów prawnych: obowiązków i ograniczeń. W dalszej części pracy przed-stawimy je kolejno.

postheadericon Zasady postępowania celnego – ciąg dalszy

Wymienione organy mogą odmówić udzielenia pozwolenia, jeśli wymagają tego względy polityki handlowej, ważny interes gospodarczy lub interes narodowy kraju oraz w przypadku wcześniejszego rozdysponowania ustanowionych kontyngentów.

3)Miejsca odpraw celnych i znajdujące się w nich towary celne, a w określonych przypadkach także Read the rest of this entry »

postheadericon Zasady wykonywania budżetu gminnego część 2

Zwracamy przy tym uwagę, że w 1992 r. Prawo budżetowe rozszerzyło znacznie katalog sytuacji, uznawanych za naruszenie dyscypliny budżetowej (por. ustawa z 14 lutego 1992 r. o zmianie ustawy Prawo budżetowe oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 21, poz. 85).

W myśl powołanej zmiany, do katalogu naruszeń dyscypliny budżetowej Read the rest of this entry »

postheadericon Rada Ministrów i przeciwdziałanie niekorzystnym zjawiskom

Interwencja dotyczy również ustalania cen rażąco wysokich, przez które rozumie się ceny znacznie przewyższające ceny takich samych lub podobnych towarów, usług, obiektów i robót budowlanych z uwzględnieniem różnic w poziomie jakości, a także ceny dyskryminujące określonych odbiorców. Izba skarbowa może wydać decyzję nakładającą na sprzedawcę stosującego cenę rażąco wysoką obowiązek obniżenia ceny lub stosowania przez okres roku ceny innej.

Ustalanie i stosowanie cen podlega oczywiście kontroli państwowej, a także kontroli społecznej. Nie Read the rest of this entry »

postheadericon Interwencjonizm państwowy dotyczy również cen umownych

Ponadto w cenach urzędowych uwzględnia się podatek od towarów i usług, akcyzę oraz cło, jeżeli sprzedaż podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług, akcyzą, a import cłem. Jednakże w stosunku do towarów i usług dotowanych z budżetu wysokość ceny może być ustalona na poziomie niższym, skoro przemawiają za tym ważne względy społeczne. Natomiast ceny urzędowe produktów rolnych ustala się w wysokości zapewniającej opłacalność ich produkcji. Read the rest of this entry »

postheadericon Regulacja problematyki cen w Polsce

Wyjątkiem od zasady swobody ustalania cen jest ustalanie cen urzędowych przez organy państwowe w odniesieniu do niektórych kategorii towarów i usług. Jest to jeden z przejawów interwencji państwa w dziedzinie cen. Istnieją także inne formy interwencji w tej dziedzinie. Wynikają one z unormowań prawnych.

W Polsce regulacja problematyki cen pochodzi z okresu poprzedzającego powrót do gospodarki rynkowej (ustawa z 26 lutego 1982 r. o Read the rest of this entry »

postheadericon Regulacje prawno-finansowe dotyczące podmiotów gospodarczych

Nie czynimy przedmiotem szczegółowego opisu procedury postępowania w obrębie wymienionych działań. Obejmuje ona bowiem problematykę 'wykraczającą poza ramy prawa finansowego. Wystarczy zatem, jeśli zwrócimy uwagę na fakt, że oddziaływanie na majątek podmiotów gospodarczych odbywa się nie tylko przy użyciu instrumentów finansowych. Rola tych instrumentów jednak jest znaczna i są one raczej wspomagane innymi instrumentami prawnymi i ekonomicznymi. Read the rest of this entry »

postheadericon Formy pomocy dla przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa ze strony środków budżetowych

Na podstawie przepisów prawa budżetowego określone zostały formy pomocy dla przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa ze strony środków budżetowych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1993 roku w sprawie wytycznych realizacji budżetu państwa w zakresie wydatków przeznaczonych na wsparcie restrukturyzacji i osłony likwidacji przedsiębiorstw, Dz. U. Nr 119, poz. 531).Budżet państwa uzyskał te środki z Read the rest of this entry »