Archive for the ‘Porady’ Category

postheadericon Uchwały rad gminnych

Specyficznym źródłem przepisów, dotyczących gospodarki finansowej gmin są uchwały rad gminnych. Najważniejszymi są tu niewątpliwie uchwały budżetowe oraz w sprawie przyjmowania sprawozdań z działalności finansowej gminy i udzielania zarządowi absolutorium z tego tytułu, a także w sprawach podatków i opłat (w granicach określonych w ustawach).

Do wyłącznej kompetencji rady gminy należy także, zgodnie z art. 18 ustawy o Read the rest of this entry »

postheadericon Co ma znaczenie dla finansów samorządu terytorialnego?

Nic więc dziwnego, że o rzeczywistym kształcie finansów samorządu tery-torialnego zadecydowały późniejsze ustawy i akty wykonawcze do nich. Niektóre z tych aktów były poświęcone wyłącznie sprawom gminnym, inne tylko przy okazji regulacji ogólnopaństwowych dotyczyły także finansów gmin. Spośród najważ- niej szych źródeł prawa Read the rest of this entry »

postheadericon Pozostałe zagadnienia ustroju pieniężnego

Konstytucja PRL z dnia 22 lipca 1952 r. nie zajmowała się już kwestią ustroju pieniężnego, ani formą prawną jego regulacji normatywnej. Stan ten nie uległ zmianie ani po nowelizacji Konstytucji w 1976 r., ani w dalszych nowelizacjach, dokonywanych w latach osiemdziesiątych, aż do uznania jej za nie obowiązującą (w 1992 r.). Zagadniennia ustroju pieniężnego normowano jednak w drodze ustawowej. Wciąż bowiem obowiązywała ustawa z dnia 28 Read the rest of this entry »

postheadericon Normy prawa ustroju pieniężnego

Niestety praktyka nie potwierdza na ogół tego faktu. Tylko niektóre konstytucje państwowe zawierają postanowienia dotyczące ustroju pieniężnego (np. Szwajcarii, Finlandii). Natomiast normy prawa ustroju pieniężnego rzadko są skodyfikowane w formie ustawowej, chociaż wymagają tego konstytucje większości państw. Uważa się bowiem, że są to przede wszystkim zagadnienia techniczne, które mogą być regulowane normami niższej rangi (np. aktami Read the rest of this entry »

postheadericon Specyfika postępowania podatkowego

Różni się ono jednak dość istotnie od ogólnego postępowania administracyjnego. Różnice dotyczą m.in. tego, iż: 1) postępowanie podatkowe prowadzone jest przez organ podatkowy, który jest jednocześnie podmiotem kształtującym sytuację prawną podatnika w ramach toczącego się postępowania 2) rozstrzygnięcie sprawy podat-kowej wymaga ustalenia istnienia pewnych zdarzeń i działań istotnych z punktu widzenia podatkowo-prawnego stanu faktycznego 3) w toku postępowania podat-kowego dąży się do odtworzenia przeszłości, stanowiącej podstawę kształtowania stosunków prawnych między podmiotami postępowania podatkowego 4) postępo-wanie podatkowe wymaga większego sformalizowania i Read the rest of this entry »

postheadericon Postępowanie na podstawie ustawy o zobowiązaniach podatkowych

Z dydaktycznego punktu widzenia interesuje nas oczywiście postępowanie podatkowe w szerokim znaczeniu. W poprzednich fragmentach podręcznika przedstawiliśmy liczne rozwiązania prawne dotyczące postępowania podatkowego w szerokim znaczeniu. W odrębny punkt wyłączyliśmy jednak postępowanie stricte podatkowe. Jest ku temu istotna Read the rest of this entry »

postheadericon Czego wymaga rozstrzygnięcie sprawy podatkowej?

Ma ono na celu realizację tych zamierzeń, które ustawodawca chce osiągnąć przez prawo materialne. Według tej koncepcji do postępowania podatkowego należy zaliczyć zarówno postępowanie ustalające, jak i postępowanie w zakresie dobrowolnego wykonywania zobowiązań podatkowych. Postępowanie to obejmuje dwie instancje.

Wąskie ujęcie postępowania podatkowego oznacza, że jest to regulowany przepisami prawa ciąg czynności podejmowanych przez Read the rest of this entry »

postheadericon Przedłużanie i odraczanie terminów płatności należności podatkowych

Ustalanie podstawy opodatkowania w drodze szacunkowej nie pozbawia podatnika możliwości przeciwstawiania innych dowodów, jak obliczenia własne, opinie rzeczoznawców i biegłych.

Przedłużanie i odraczanie terminów płatności na-leżności podatkowych

W prawie podatkowym występują terminy procesowe i materialnoprawne. Te ostatnie zawarte są zwłaszcza w przepisach k.p.a., które stosuje się również do wymiaru i poboru podatków. Terminy Read the rest of this entry »

postheadericon Podatek od nieruchomości

Podstawę opodatkowania stanowi liczba hektarów przeliczeniowych, którą ustala

Podobne są założenia i konstrukcje podatku leśnego wprowadzanego do naszego systemu na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz U¦ Nr 101,poz. 444 zm.: z 1992 r. Nr 21, poz. 85).Podlegają mu wszystkie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na cele wypoczynkowe, budowlane i rekreacyjne. Podstawę opodatkowania stanowi liczba hektarów przeliczeniowych, ustalona na podstawie powierzchni głównych gatunków drzew w drzewostanie i klas bonitacji drzewostanu dla głównych Read the rest of this entry »

postheadericon Konstrukcje podatkowe dla oddziaływania na podmioty gospodarcze

W stosunku do spółek z udziałem kapitału zagranicznego (ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym, Dz. U. Nr 60, poz- 253 zpóźn. zm.)obowiązuje zasada, że wkłady podmiotów zagranicznych do kapitału spółki mają być wnoszone: '

– w walucie polskiej, pochodzącej ze sprzedaży w banku dewizowym walut Read the rest of this entry »

postheadericon Tworzenie spółek akcyjnych w dziedzinie ubezpieczeniowej

Przy podejmowaniu zaś decyzji o otwarciu na obszarze RP oddziału lub przedstawicielstwa zagranicznego banku oznacza się jaka część środków kapitału zagranicznego banku powinna być użyta na operacje finansowe wyłącznie na obszarze RP.

Bardzo srogi reżim majątkowy obowiązuje przy tworzeniu i funkcjonowaniu spółek akcyjnych w dziedzinie ubezpieczeniowej (ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. odziałalności ubezpieczeniowej, Dz.U. Nr 59, poz. 344 zm.: z 1993 r. Nr 5, poz. 21 i Nr 44, poz. 201 z 1994 r. Nr 4, poz. 17).Warunkiem uzyskania zezwolenia na prowadzenie takiej działalności jest posiadanie kapitału akcyjnego lub zakładowego, w który zostanie wyposażony ubezpieczyciel. Musi on udowodnić posiadanie własnych środków w wysokości odpowiadającej minimum kapitału gwarancyjnego. Minimalną wysokość kapitału gwarancyjnego dla każdego rodzaju ubezpieczeń oraz dla działalności reasekuracyjnej ustala Minister Finansów (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 1990 r., Dz.U. N r89, poz¦ 525 zm.: z 1993 r. Nr 1, poz. 4).Obowiązuje przy tym zasada, że ubezpieczyciel jest obowiązany posiadać środki własne w wysokości marginesu wypłacalności. Jedna trzecia

część marginesu wypłacalności stanowi kapitał gwarancyjny. Przy ubieganiu się o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej ubezpieczyciel powinien złożyć dowód posiadania środków własnych w wysokości co najmniej 50% minimum kapitału gwarancyjnego. Natomiast ubezpieczyciel zagraniczny jest zobowiązany do posiadania środków własnych w wysokości marginesu wypłacalności.

postheadericon Kapitał zapasowy

Przyznając pierwszeństwo umowie lub statutowi kodeks handlowy zastrzega jednak pewne warunki podziału czystego zysku pomiędzy wspólników. W spółce akcyjnej obowiązkowe jest tworzenie z zysku kapitału zapasowego (art. 427 k.h.). Na ten cel przeznacza sie corocznie 8% czystego zysku, dopóki kapitał zapasowy nie osiągnie jednej Read the rest of this entry »

postheadericon Prawidłowy zysk spółdzielni

W odniesieniu do spółdzielni prawo spółdzielcze ustala zasadę, że prawidłowy zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o należny podatek dochodowy oraz po uwzględnieniu jej udziału w wyniku finansowym innych organizacji, stanowi nadwyżkę bilansową. Ta zaś podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Co najmniej 30% Read the rest of this entry »

postheadericon Procedura kontroli skarbowej jest odmienna od kontroli podatkowej

Zakres kontroli skarbowej jest zdecydowanie szerszy od kontroli podatkowej. Pod względem przedmiotowym obejmuje bowiem całość spraw związanych z prawami majątkowymi Skarbu Państwa, z dochodami i wydatkami budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, jak również spraw związanych z mieniem państwowym osób prawnych. Pod względem podmiotowym zaś jest to kontrola, której podlegają nie tylko podatnicy, płatnicy i inkasenci oraz Read the rest of this entry »