Category Porady

Straty bilansowe przedsiębiorstwa państwowego

0
comments

Straty bilansowe przedsiębiorstwa państwowego obciążają fundusz przed-siębiorstwa. Do rzadkości należą obecnie już dotacje podmiotowe dla przedsiębiorstw państwowych.

Rozwiązania odmienne od stosowanych w przedsiębiorstwach państwowych występują w innych państwowych jednostkach organizacyjnych prowadzących działalność gospodarczą. W Lasach Państwowych z nadwyżki dochodów nad wydatkami wydziela się fundusz stabilizacji, z przeznaczeniem na badania naukowe, ekspertyzy, udziały w spółkach, lokaty kapitałowe, dotacje i pożyczki dla jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Read more

Warunki i przesłanki stosowania pożyczek publicznych

0
comments

W oparciu o przedstawione w p. 2. wady i zalety różnych pożyczek publicznych, a także ich oryginalność w stosunku do podatków, można wskazać na przesłanki i warunki wprowadzenia pożyczek publicznych, jako skutecznego instrumentu rozwiązywania problemów gospodarczych i społecznych w państwie.

Państwo cierpiące na recesję gospodarczą lub będące w trudnej sytuacji finansowej winno korzystać z pożyczek publicznych, jako sposobu gromadzenia dochodów. Tym większe będą jednak szanse operacji pożyczkowej w zakresie pobudzenia koniunktury gospodarczej, im bardziej zostanie pożyczka wykorzystana na wydatki produkcyjne. Jeśli państwo zamierza w szybkim tempie rozkręcić koniunkturę gospodarczą i rozwinąć eksport, uzasadnione jest korzystanie z pożyczek zagranicznych, jeśli nie ma jednak perspektyw na szybki i znaczny rozwój eksportu – bardziej uzasadnione wydają się pożyczki wewnętrzne. Państwo zamierzające skorzystać z jednorazowego zadłużenia na sfinansowanie przejściowych trudności powinno wprowadzać pożyczki umarzalne, najlepiej krótko lub średnioterminowe. Jeśli jednak podstawowym celem państwa jest zahamowanie inflacji,

Read more

Nadzór bankowy

0
comments

Jest on jedną z form interwencjonizmu państwowego w zakresie funkcjonowania rynku pieniężnego i kapitałowego. Dotyczy jednakże tylko organizacji i funkcjonowania banków, nie zaś innych instytucji rynku pieniężno-kapitałowego, które są nadzorowane odrębnie (np. nadzór nad giełdami pieniężnymi). Nadzór bankowy jest wyodrębnioną formą interwencjonizmu państwowego w gospodarce rynkowej.

Read more

Tworzenie nowego systemu pieniężnego

0
comments

Stan ten uległ zmianie w Polsce Ludowej. Tworzenie nowego systemu pieniężnego oparto bowiem na elementach teorii bankowej, jak i teorii nominalistycznej. W ocenie nauki (Z. Knakiewicz) przyjęta koncepcja była wolna od podstawowych błędów koncepcji przyjmowanych w okresie międzywojennym. Niewłaściwie jednak, powtarzając błąd W. Grabskiego, potraktowano sprawę kursu złotego. Uznając za jedynie właściwą kredytową metodę emisji pieniądza, zapomniano o słabości tej metody w sytuacji automatyzmu kredytowego, doprowadzającego do oderwania kredytu od rachunku ekonomicznego kredytobiorców.

Read more

Ceny towarów i usług

0
comments

Ceny towarów i usług ustala się w walucie polskiej. Przy imporcie i eksporcie towarów i usług zachodzi jednak potrzeba zastosowania pewnego przeliczenia z waluty obcej na walutę polską lub odwrotnie. W tym celu sprzedawcy obowiązani są stosować kursy walut obcych, ogłaszane urzędowo przez NBP.

Przy ustalaniu cen sprzedawcy są obowiązani uwzględnić cło i podatek obciążający towary i usługi. W tym zakresie interwencjonizm państwowy polega nie tylko na określeniu wysokości cła i podatku importowego granicznego, lecz także na tym,iż są one pobierane tylko od towarów i usług określonych w przepisach podatkowych i celnych.

Read more

FINANSE PUBLICZNE W PRAWIE WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ.

0
comments

Podstawy prawne finansów publicznych wprawie Wspólnoty. Gospodarka budże-towa. Fundusze celowe. Banki. Harmonizacja prawa bankowego, podatkowego i celnego. Pomoc finansowa państwa dla przedsiębiorstw publicznych. Kontrola finansowa.

Podstawy prawne regulacji finansów publicznych w prawie Wspólnoty Europejskiej. Idea europejskiej integracji gospodarczej i politycznej rozwija się od czasów, kiedy W. Churchill rzucił myśl o stworzeniu Stanów Zjednoczonych Europy (Zurich 19 września 1946 r.). Realizację tej idei przyspieszyło ogłoszenie w dniu 5 czerwca 1947 r. przez amerykańskiego sekretarza stanu Marschalla słynnego programu odbudowy Europy. W następstwie tego 16 państw Europy Zachodniej zdecydowało się podpisać w Paryżu w dniu 16 kwietnia 1948 r. konwencję o utworzeniu Organizaci Europejskiej Współpracy Gospodarczej. W 1949 r. doszło zaś do powołania Rady Europy.

Read more

Gospodarka budżetowa

0
comments

Gminy prowadzą swoją gospodarkę budżetową w formach identycznych, jak jednostki państwowe. W gminach mogą więc być tworzone: jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i środki specjalne. Zasady ich tworzenia i funkcjonowania reguluje Minister Finansów w drodze rozporządzenia. Istota tych jednostek oraz ogólne zasady ich tworzenia i funkcjonowania omówione są w części II, rozdz. 5.2.

Read more

Tworzenie agencji celnych

0
comments

Zupełnie nowym organizmem w naszym kraju, pełniącym określone obowiązki organu celnego o charakterze zadań zleconych tego organu jest agencja celna. Podstawę prawną do tworzenia agencji celnych zawiera powoływana ustawa Prawo celne. Zadaniem agencji jest załatwianie formalności celnych na zlecenie podmiotów gospodarczych dokonujących obrotu towarowego z zagranicą. Ponadto agencje celne wykonują powierzone im przez urzędy celne czynności z zakresu dozoru celnego i kontroli celnej (zob. wyjaśnienie tych pojęć w p. 6.).

Read more

Rodzaje (klasyfikacja) ceł

0
comments

W ujęciu klasycznym rozróżnia się cła fiskalne i ekonomiczne. Pierwsze są wprowadzane dla dostarczania dochodów budżetowi, drugie w celu oddziaływania ekonomicznego na podmioty gospodarcze, dla wywołania pożądanych przez państwo reakcji tych podmiotów. Celem może tu więc być np. ochrona produkcji krajowej, ochrona rynku wewnętrznego, zahamowanie napływu do kraju określonych towarów (jeśli nie stosuje się tu skutecznej reglamentacji administracyjnej) itp.

Read more

Tryb i warunki płatności

0
comments

Najczęściej opłata skarbowa jest płacona poprzez naklejenie i skasowanie znaków opłaty skarbowej. Przy wyższych kwotach opłaty jest ona pobierana w gotówce. Opłata skarbowa od weksli wkalkulowana jest w cenę formularzy blankietów wekslowych.

-notariusze – od wykonywanych przez nich czynności cywilnoprawnych,

-przewoźnicy – od dokumentów przewozowych,

Read more

Ustawa dewizowa

0
comments

5)Ustawa dewizowa z 15 lutego 1989 r., ogranicza także udzielanie i zaciąganie pożyczek oraz kredytów przez osoby krajowe w obrocie dewizowym z zagranicą. Ogólnym zezwoleniem dewizowym Minister Finansów dał możliwość, ale tylko krajowym podmiotom gospodarczym, zaciągania bądź udzielania tzw. kredytu kupieckiego. Może on dotyczyć zakupu bądź sprzedaży w zasadzie wszelkich towarów i usług, nie może jednak przekraczać równowartości 1.000.000 dolarów USA. Przy tym kredyt zaciągany przez krajowy podmiot gospodarczy nie może przekr aczać 3 lat spłaty, natomiast udzielany przez ten podmiot – odpowiednio 360 dni. Warunki zarówno udzielanego, jak i zaciąganego kredytu muszą być podobne do obowiązujących w danym czasie na rynku finansowo-kredytowym.

Read more

Zasady wykonywania budżetu gminnego

0
comments

– pełna realizacja zadań winna następować w terminach określonych przepisami prawa (tzw. zasada terminowości)

– dochody budżetowe winny być realizowane na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów (zasada terminowości i legalności)

– dokonywanie wydatków budżetowych winno następować w granicach kwot określonych w budżecie, zgodnie z planowanym ich przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny

Read more

Kredyty i emisja obligacji

0
comments

Jeszcze w okresie istnienia rad narodowych władze gminne otrzymały prawo zaciągania kredytu bankowego na finansowanie zadań bieżących i inwestycyjnych oraz prawo emisji obligacji. Także samorząd terytorialny posiada takie uprawnienia.

Jak każde nowe, wcześniej nieistniejące rozwiązanie, możliwości te wywoływały i wywołują liczne obawy Parlamentu i administracji centralnej. Dlatego zaciąganie przez gminy kredytu i emisja obligacji były początkowo opatrzone wielowarstwowymi ograniczeniami.

Read more

Prawo obiegu pieniężnego

0
comments

Pojęcie i źródła prawa obiegu pieniężnego

Pojęcie obiegu pieniężnego jest rozumiane bądź jako ruch środków pieniężnych, bądź jako wielkość mas środków pieniężnych. Obieg pieniędzy składa się z obiegu gotówkowego oraz z obiegu bezgotówkowego. Obiegiem gotówkowym jest obieg pieniężny, w którym uczestniczące w nim podmioty posługują się znakami pieniężnymi w ich fizycznej postaci (gotówka). Obiegiem bezgotówkowym jest obieg pieniężny, w którym uczestniczące w nim podmioty posługują się zapisami na rachunkach bankowych, zmniejszającymi stan rachunku jednego podmiotu przy jednoczesnym zwiększeniu stanu rachunku innego podmiotu.

Read more