W przypadku, gdy w toku postępowania odwoławczego, organ rozpatrujący odwołanie stwierdzi, że zobowiązanie podatkowe zostało ustalone w kwocie niższej, niż wynika to z obowiązujących przepisów, zwraca sprawę organowi podatkowemu pierwszej instancji w celu dokonania wymiaru uzupełniającego oraz zmiany w tym zakresie dotychczasowej decyzji. Od nowej decyzji służy także odwołanie, które podlega rozpatrzeniu łącznie z odwołaniem wniesionym od
Read moreCategory Porady
Odwołanie od decyzji podatkowej różni się od odwołania w postępowaniu administracyjnym ogólnym tym, że powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Dalsze różnice polegają na tym, że organ podatkowy, do którego wpłynęło
Read moreDochody komunalnych jednostek budżetowych, wpłaty innych jedno-stek komunalnych oraz dochody z majątku gminy mają bardzo zróżnicowany charakter. Te pierwsze dotyczą różnych wpłat za czynności urzędowe, kar i grzywien wymierzanych przez gminne służby porządkowe itp. Do dochodów z majątku gminy można zaliczyć wpływy ze sprzedaży, dzierżawy, najmu, użytkowania tego majątku, dochody z akcji i udziału gmin w spółkach itp. Tradycyjnie do tej grupy zalicza się także dochody z dywidendy od przedsiębiorstw komunalnych, w naszej pracy zaliczyliśmy je jednak do dochodów podatkowych gminy.
Gminy mają prawo do pobierania (otrzymywania) różnorodnych opłat o charakterze niepodatkowym. Niektóre z nich zostały omówione w cz. VI, rozdz...
Read moreWzajemne relacje między organami podatkowymi a organami kontroli skar-bowej układają się więc w taki sposób, że organy podatkowe nie mogą prowadzić w sposób samoistny kontroli podatkowej i w tym celu wnioskują o jej podjęcie do organu kontroli skarbowej. Z kolei, organy kontroli skarbowej mogą prowadzić postępowanie podatkowe, o ile kontrolowany nie zażąda, aby toczyło się ono poza postępowaniem kontrolnym.
Potrójną rolę pełni w zakresie
Read moreDo drugiej grupy należą natomiast izby skarbowe, które są właściwe dla podejmowania decyzji podatkowych w postępowaniu odwoławczym od decyzji urzędów skarbowych. Przy izbach skarbowych funkcjonują dotychczas podatkowe komisje odwoławcze, które są kompetentne w sprawach dotyczących wymiaru i poboru podatków obrotowego i dochodowego
Read morePrzeprowadzenie takiej reformy wymaga jednak uprzedniego przyjęcia konsekwentnej koncepcji tego urzędu, a także rozstrzygnięcia pozycji prawnej Skarbu Państwa i jego reprezentacji oraz pozycji centralnego banku państwa. Nowego spojrzenia na zadania i zakres działania wymagają urzędy celne oraz ich funkcjonalne i organizacyjne
Read moreW ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych {tekst jedn. Dz.U. z 1993r. Nr 106, poz. 482 zm.: Nr 134, poz¦ 646) wyjaśnieniu i wyliczeniu kosztów uzyskania przychodów poświęcono nawet odrębny rozdział (3) ustawy. Zasadą jest, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz koszty funkcjonowania osoby prawnej, jednakże z wyjątkiem tzw. kosztów niepoti’ącalnych wymienionych
Read moreZ dotychczasowych wywodów wynika, że każdy podatek poniesiony przez podmiot gospodarczy jest kosztem w znaczeniu ekonomicznym i może być kwa-lifikowany w ciężar kosztów ze względu na regulacje prawno-finansowe. Kwalifikacji prawnej poszczególnych wydatków przedsiębiorcy do kategorii kosztów dokonuje się w różny sposób.
Jeden z nich polega na ustaleniu obowiązujących zasad rachunkowości lub księgowości handlowej, która z natury
Read morePo pierwsze, państwo nie może dopuścić do tego, aby pod pojęciem kosztów kształtowały się dowolne wydatki przedsiębiorcy, ponieważ w ten sposób uległyby zmniejszeniu wpływy z tytułu podatku dochodowego oraz wpływy z innych tytułów obciążających zysk przedsiębiorstwa. Po drugie, państwo musi zapewnić jednolitość posługiwania się pojęciem kosztów ze względu na porównywalność wyników finansowych różnych podmiotów ggospodarczych, zarówno w skali kraju, jak i w układzie międzynarodowym. Po trzecie, państwo nie może dopuścić do przemieszczenia sfery wydatków
Read moreStatuty spółek oraz przepisy ogólnie obowiązujące mogą jednak w odniesieniu do spółek akcyjnych przewidywać inne rozwiązania. Dotyczy to m.in. banków działających w formie spółek akcyjnych oraz spółek akcyjnych w działalności ubezpieczeniowej. Szczególnie w tym ostatnim wypadku ma miejsce normowanie gospodarki finansowej
Read moreBudżet Wspólnoty jest ustalony w jednostce obrachunkowej (ECU). Natomiast wkłady finansowe państw członkowskich są przekazywane w ich walucie krajowej. Rozporządzalne salda tych wkładów są deponowane ww Skarbach państw członkowskich lub w wyznaczonych przez nie instytucjach. W czasie trwania tego depozytu środki te zachowują wartość odpowiadającą kursowi, jaki obowiązywał wobec ECU w dniu ich zdeponowania. Komisja może, w porozumieniu z
Read moreKredyty budżetowe ujmowane są w działach, grupujących wydatki według ich rodzaju i przeznaczenia, a w razie potrzeby są dzielone jeszcze na drobniejsze podziały, wynikajace z ustaleń prawa budżetowego. Obowiązuje przy tym zasada, że wydatki związane z funkcjonowaniem organów Wspólnoty są ujmowane w odrębnym dziale.
Projekt budżetu Wspólnoty powstaje w wyniku propozycji każdej z instytucji Wspólnoty. Komisja łączy te preliminarze we wstępny
Read moreBanki, działając w warunkach ograniczonych możliwości kredytowania, przeprowadzają więc często wybór kredytobiorcy w formie konkursu. Państwo nie korzysta jednak z tych materiałów, chociaż mogłyby one stanowić podstawę podejmowania decyzji gospodarczych i finansowych o charakterze makro- i mikroekonomicznym.
Państwo oddziały wuj e na procesy kredytowania bankowego głównie poprzez regulację rozmiarów kreacji
Read moreOdrębny problem dotyczy zadłużenia bankowego przedsiębiorstw pań-stwowych. Jest ono na ogół na tyle poważne, iż przy obecnej kondycji finansowej przedsiębiorstw państwowych nie rokuje nadziei na spłatę. Stawia to banki w trudnej sytuacji, mimo iż nie są one pozbawione środków prawnych dochodzenia swych wierzytelności
Read more