Category Porady

Próby integracji gospodarczej Polski ze Wspólnotą Europejską cz. II

0
comments

Już wówczas stało się jasnym, że przejście do gospodarki rynkowej nie może odbywać się w bliżej nieokreślonym czasie, ponieważ bez przeprowadzenia zmian gospodarczych i prawnych współpraca gospoddarcza Polski z Europą Zachodnią będzie musiała ograniczać się do zawierania dwustronnych, jak dotychczas, układów pomiędzy państwami o różnych typach gospodarki.

Polska potraktowała umowę z EWG z września 1989 r. jako pomyślny i

Read more

Próby integracji gospodarczej Polski ze Wspólnotą Europejską

0
comments

Próby integracji gospodarczej PoSski ze Wspólnotą Europejską! ich implikacje dla tworzenia nowego prawa finansowego w Polsce po 1989 r. Zmiana ustroju politycznego w Polsce pociągnęła za sobą potrzebę dokonania zmiany typu gospodarki. Politycznej deklaracji nowych sił politycznych, iż Polska zmierzać będzie ku gospodarce rynkowej

Read more

Regulowanie rozmiarów zysku

0
comments

Regulowanie rozmiarów zysku odbywa się poprzez jego obciążenie płat-nościami o charakterze publiczno-prawnym. Powszechny charakter ma opodatkowanie dochodu. Jak wskazywano na to wcześniej w Polsce podatek dochodowy pobierany jest według odrębnych aktów prawnych (lecz na podstawie bardzo zbliżonych konstrukcji prawnych dotyczących osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej oraz osób fizycznych). Większość

Read more

Obowiązek weryfikacji zysku

0
comments

Podejmowanie takiej ingerencji jest jednak potrzebne. Po pierwsze, wchodzi w grę interes fiskalny państwa. Podatek dochodowy jest tradycyjnie zaliczany do najbardziej „sprawiedliwych” podatków, o ile oczywiście nie jest pobierany wedłub zbyt wysokiej skali i o ile nie przekracza on tzw. społecznej granicy opodatkowania. Po drugie, bezpieczeństwo obrotu gospodarczego wymaga, aby pewna część zysku była przeznaczona na tworzenie rezerw zabezpieczających wierzytelności kontrahentóów i służących pokrywaniu strat podmiotu gospodarczego. Te ostatnie mogą bowiem prowadzić do likwidacji lub upadłości podmiotu gospodarczego, na czym tracą wszyscy (państwo, wierzyciele)...

Read more

Regulacje prawno-finansowe dotyczące wyników finansowych podmiotów gospodarczych

0
comments

Od kwietnia 1994 r. pobór podatku od wzrostu wynagrodzeń został zastąpiony administracyjnym mechanizmem kontroli funduszu płac w przedsiębiorstwach publicznych lub z udziałem Skarbu Państwa (Dz. U. z 1993 r. Nr 134, poz. 648).

Wśród kosztów rzeczowych ważną pozycję stanowią wydatki ponoszone na odtworzenie środków trwałych

Read more

Państwo a majątek podmiotów gospodarczych

0
comments

W odniesieniu do majątku własnego interwencja ta oparta jest przede wszy-stkim na tytule prywatno-prawnym. Państwo jest bowiem właścicielem części środków produkcji, angażuje je we własną działalność gospodarczą, pragnie zatem – tak jak każdy właściciel – aby środki te były wykorzystane jak najlepiej pod względem ekonomicznym. Uzasadnia to wprowadzenie szczególnych reżimów gospodarowania państwowymi środkami majątkowymi, a także stymulowanie

Read more

Regulacje prawno-finansowe dotyczące majątku podmiotów gospodarczych

0
comments

Państwo może różnicować gospodarkę finansową przedsiębiorstw państwowych ze względu na odrębny status prawny tych przedsiębiorstw podyktowany z kolei względami celowościowymi, np. przedsiębiorstw działających na zasadach ogólnych, przedsiębiorstw użyteczności publicznej, przedsiębiorstw specjalnych. Wreszcie państwo może tolerować fakt, iż pewne podmioty podejmują działalność gospodarczą tylko dla osiągnięcia środków potrzebnych dla

Read more

Motywy normatywizacji gospodarki finansowej podmiotów gospodarczych

0
comments

Państwo powinno zapewnić również ochronę wierzycielom podmiotów gospodarczych. Z tego też względu uzasadnione stają się rozwiązania prawno-fi- nansowe odnoszące się do majątku podmiotu gospodarczego, a także do niektórych funduszy celowych tworzonych przez taki podmiot. Państwo nie musi stymulować podmiotów gospodarczych do

Read more

Infrastruktury – rozwinięcie

0
comments

-zapewnienie terenowym obowiązkowym i ochotniczym strażom pożarnym środków, pomieszczeń i przedmiotów niezbędnych do wykonywania ich niezbędnych zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej

-organizowanie i prowadzenie izb wytrzeźwień

-zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz

Read more

Działalność komercyjna gmin

0
comments

Oznaczało to, że gminy mogły, praktycznie bez żadnych organiczeń, prowadzić działalność komercyjną (tj. nastawioną na zysk), co było równoznaczne z szansą powiększania dochodów własnych i tym samym stworzenia warunków dla lepszego zaspokajania potrzeb społecznych (szerzej na ten temat: C. Kosikowski, Działalność gospodarcza gmin, Białystok 1992).

Od 1993 r. możliwości działalności komercyjnej gmin ograniczono praktycznie do zera.W myśl

Read more

Funkcja pieniądza – ciąg dalszy

0
comments

Znajomość tej problematyki jest jednak niezbędna w nowoczesnym wykształceniu prawniczym. Dlatego też te problemy są wyjaśniane w ramach wykładów specjalizacyjnych. Po przystąpieniu Polski do EWG problematyka ta stanie się z pewnością obiektem wykładu kursowego (z podstawowej literatury przedmiotu patrz zwłaszcza: K. Zabielski, Wielobiegunowy świat finansów międzynarodowych. Warszawa 1991 E. Chrabonszczewska, Europejski system walutowy.

Read more

Traktat o Unii Europejskiej

0
comments

Już w kwietniu 1970 r. Rada podjęła uchwałę w sprawie zastąpienia udziałów państw członkowskich dochodami własnymi Wspólnot. Do dochodów własnych zaliczono wówczas: cła rolne, premie, opłaty dodatkowe i wyrównawcze pobierane w handlu produktami rolnymi z krajami trzecimi oraz opłaty z tytułu produkcji cukru cła pobierane na podstawie wspólnej taryffy celnej wpływy z tytułu podatku od wartości dodanej w wysokości 1% podstawy opodatkowania.

Read more

Gospodarka budżetowa Wspólnot

0
comments

Pośrednio jest to również pewna sugestia co do kształtu krajowego prawa budżetowego państw członkowskich, w których gospodarka budżetowa jest organizowana jednak bardziej nowocześnie (np. w dłuższym niż rok horyzoncie czasowym) oraz przy pomocy instytucji, których Wspónoty nie mają (np. Skarbu Państwa).

W gospodarce budżetowej Wspólnot obowiązuje przede wszystkim zasada powszechności. Wszystkie wpływy i wydatki Wspólnoty, łącznie z wpływami i wydatkami dotyczącymi Europejskiego Funduszu Społecznego, są włączone do preliminarza sporządzanego na każdy rok finansowy, a następnie do budżetu Wspólnot. Wyjątkiem od tej zasady nie są niektóre fundusze Wspólnoty, ponieważ są one włączone do budżetu Wspólnoty...

Read more

Kontrola zewnętrzna gospodarki finansowej gmin

0
comments

Kontrola wykonywana przez społeczności lokalne nad działalnością finansową organów gmin-nych może być traktowana umownie, albo jako kontrola zewnętrzna (gdyż w tym sensie organy gminy kontrolowane są z zewnątrz), albo jako kontrola wewnętrzna, jeśli mówimy o kontrolowaniu gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego). Na podkreślenie zasługuje tu jednak fakt, że społeczności lokalne dysponują poważnymi możliwościami wpływu na

Read more