Category Porady

Marek Biernacki i jego praca – dalszy ciąg

0
comments

Biernacki wiedział także, że opracowanie skutecznego systemu kontroli finansowej nie może istnieć w próżni. Musi ściśle wiązać się z operacjami prowadzonymi przez zakłady spółki. Wybrana przez niego metoda controllingu miała zdecentralizować zarówno kontrolę finansową, jak i operacyjną (kontrolę produkcji). Ocenę stanu faktycznego i prowadzenie bieżących działań korygujących miał prowadzić każdy menedżer w obszarze funkcjonalnym (kontrola bieżąca). Ponadto, każdy z kierowników komórek organizacyjnych musiał konsultować swoje decyzje planistyczne oraz działania kontrolne i koordynacyjne z innymi kierownikami (kontrola przez sprzężenie zwrotne). Szef zakładu oczekiwał jedynie raz na kwartał informacji o stanie przedsiębiorstwa. Miały to być dane dotyczące wyodrębnionych standardów kontroli. Metoda uwypuklała przede wszystkim znaczenie obrotu kapitałowego, marżę zysku oraz stopę zwrotu z kapitału własnego. Następnie na tej bazie dyrektor Szymański mógł opracowywać wykresy efektywności poszczególnych zakładów. Standardy dyscyplinowały więc kontrolę firmy.

Read more

ISTOTA PLANOWANIA CZĘŚĆ 2

0
comments

Janusz Gościński [1982, s. 182 i nast.] twierdzi, że podstawową cechą planu jest jego celowość. Każdy bowiem pian formułowany jest dla zapewnienia sprawnej realizacji postawionego celu. Bez planu funkcjonowanie dowolnej organizacji stałoby się zbiorem przypadkowo podejmowanych działań. Plany bowiem powinny przewidywać, jakie działania prowadzą do zamierzonego celu, jakie od niego oddalają, jakie mogą ze sobą kolidować, a jakie są po prostu nieistotne. W przedstawionym przypadku, celem pani Jodłowskiej jest rozpoczęcie rentownej działalności gospodarczej, takiej która zapewniałaby co najmniej dwa razy większe dochody niż dotychczasowa praca. Cel ten ma szanse zrealizować otwierając salon odnowy biologicznej dla pań. Wstępnie pani Maria musiała odpowiedzieć sobie, czy istnieje zapotrzebowanie na tego typu działalność i czy jest ona wystarczająco dochodowa. Następnie, po zadowalających odpowiedziach na poprzednie pytania, musiała podjąć szereg działań. Jak pamiętamy, rozpoczęła od analizy prawnej przedsięwzięcia, a skończyła na przygotowaniu lokalu. Cały okres planowania i przygotowań trwał rok. Dopiero jednak przyszłość zweryfikuje racjonalność planu pani Marii, pokazując, czy cel został osiągnięty.

Read more

Kolejny wymiar procesu planowania

0
comments

Trzeci wymiar planowania dotyczy układu organizacyjnego. Inaczej można to określić jako ustalenie szczebla organizacji, dla którego opracowywany jest dany plan lub też wyznaczenia komórek odpowiedzialnych za planowanie i wprowadzanie zamierzeń w życie. W tym przypadku można mówić o planach całych firm, ich oddziałów, filii, komórek organizacyjnych, grup funkcjonalnych, wydziałów, departamentów czy w końcu planów jednostkowych produktów.

Read more

Zgodność informacji z założonymi normami

0
comments

Zgodność informacji z założonymi normami – wiele kategorii ekonomicznych można zmierzyć w różny sposób, np. ogólnie pojęta rentowność może być interpretowana jako udział zysku w wartości sprzedaży lub jako stopa zwrotu od zaiwestowanego kapitału. W MEBLEX-ie oba te wskaźniki byty standardami pomiaru efektywności funkcjonowania zakładów. Kierunki kontroli muszą zatem odzwierciedlać istotę i potrzeby działalności przedsiębiorstwa w danym momencie.

Read more

Maciej Mulak i jego zdanie

0
comments

Z przedstawionej definicji planowania i jego głównych zasad wynika, że żaden przedsiębiorca: biznesmen i menedżer, nie jest w stanie uczynić nic, co dotyczyłoby przeszłości. Nie jest również w stanie uczynić nic, co dotyczy teraźniejszości. Może natomiast uczynić coś, choć bardzo niewiełe, co dotyczy przyszłości, więcej dla nadchodzących miesięcy, o wiele więcej dla następnych lat (French, 1979 Gościński, 1982, s. 248).

Read more

Zarząd MEBLEX-u

0
comments

Zakładowe sprawozdania menedżerów do spraw operacji dotyczące stopy zysku były analizowane na zebraniach zarządu. Jeśli wyniki były niezadowalające, ustalano działania korygujące. W 1994 roku ujawniło się wiele ograniczeń metody controllingu finansowego. Nie można było np. wykorzystać sprawozdań finansowych jako podstawy ocen i porównań. Były one niejednorodne i oparte na różnych podstawach. W controllingu finansowym jednorodność danych ma zasadnicze znaczenie. Dopiero od wejścia w życie, 1 stycznia 1995 roku, nowej ustawy o rachunkowości (ustawa z dnia 29 września 1994 roku o zasadach rachunkowości, Dz.U. nr 121, poz. 591), można było rozpocząć wdrażanie jednolitych metod, m.in. rozliczania kosztów ogólnych.

Read more

CONTROLLING W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ CZĘŚĆ 2

0
comments

Rozpatrując sterowanie produkcją w ujęciu zintegrowanym uwzględnia się głównie logistykę. Ma ona zapewnić, aby potrzebne w produkcji surowce i materiały oraz wyroby gotowe były do dyspozycji we właściwym czasie, we właściwym miejscu, w potrzebnej ilości i odpowiedniej jakości. Logistyka śledzi zatem cały strumień towarów od dostawców przez przedsiębiorstwo do klientów. W odniesieniu do podstawowych czynności logistyki trzeba stwierdzić ich merytoryczną zbieżność z zadaniami sterowania produkcją, przede wszystkim w zakresie: planowania zapotrzebowania na materiały, bilansowania zapotrzebowania na zdolność produkcyjną z jej podażą oraz sterowania poziomem zapasów wyrobów gotowych.

Read more

CONTROLLING DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH

0
comments

Celem marketingu jest poszukiwanie zysku poprzez zaspokajanie potrzeb i żądań klientów. Dostosowując do nich produkcję komórka marketingu musi najpierw zidentyfikować, jaki rodzaj produkcji i jaki asortyment przynosi najwyższe zyski. Działanie to nazywamy controlłingiem sprzedaży. Jest ono punktem wyjścia do podejmowanych przez zarząd przedsiębiorstwa działań zmierzających do poprawy efektów ekonomicznych. Wyniki sprzedaży są najlepszym wskaźnikiem bieżącej działalności, pokazującym jednocześnie stopień, w jakim konsumenci akceptują produkowane przez przedsiębiorstwo wyroby. Powszechnie wyróżnianymi elementami controllingit sprzedaży są:

Read more

CYKL ŻYCIA PRODUKTU – ROZWINIĘCIE

0
comments

Faza rozwoju wiąże się z wprowadzaniem produktu na rynek. Popyt na tę nowość nie jest jeszcze ukształtowany. Wielkość sprzedaży jest mała, a firma ponosi stosunkowo wysokie koszty tej operacji. Zwykle w fazie rozwoju uzyskiwany jest tylko niewielki zysk. Niekiedy zamiast niego występują znaczne straty.

Read more

ZARZĄDZANIE NA PRZEŁOMIE WIEKÓW

0
comments

Osoby, które dzisiaj studiują podstawy zarządzania, apogeum swoich menedżerskich karier osiągną z pewnością w XXI wieku. Warto więc zastanowić się nad tym, jaki będzie sens pojęcia zarządzania w przyszłym wieku.

Read more

Czym jest programowanie? – ciąg dalszy

0
comments

Planowanie jako złożony, wieloaspektowy proces przebiegający we współczesnych organizacjach powinno być dobrze zorganizowane. G. Steiner [Steiner, 1969, s. 12] podkreśla konieczność uwzględnienia pięciu podstawowych jego wymiarów (rysunek 4.1).

Read more

Siła nabywców towarów i usług

0
comments

Siła nabywców towarów i usług wiąże się na przykład ze skutecznością ich presji na podwyższenie jakości oferty, obniżenie cen i (lub) polepszenie obsługi serwisowej związanej z produktem. Ma ona duży wpływ na ogólną sytuację rynkową i sytuację konkretnej firmy. Zależy między innymi od tego:

Read more

PRZYPADEK: SALON ODNOWY BIOLOGICZNEJ

0
comments

Pani Maria Jodłowska mieszka w Krakowie. Przez kilkanaście lat była zwyczajnym pracownikiem dużego przedsiębiorstwa państwowego, gdzie z czasem awansowała na stanowisko kierownika działu zatrudnienia i płac. Dwa lata temu, w okresie gorączki zakupów tuż przed świętami Bożego Narodzenia, spotkała w domu towarowym Alę, koleżankę ze studiów na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Po kilku minutach rozmowy, obie panie postanowiły trochę odpocząć i wybrały się na kawę do „Wierzynka”. Pani Maria, pijąc gorące cappuccino, dowiedziała się od swojej przyjaciółki, że ta już dawno zapomniała o pracy na „państwowej posadzie”. Z koleżanką z biura założyły salon kosmetyczny w Płaszowie, który daje im więcej dochodów niż miały pensji w przedsiębiorstwie.

Read more

PRZEGLĄD GŁÓWNYCH KONCEPCJI

0
comments

Jedną z pierwszych książek poświęconych strategii organizacji jest słynna praca Alfreda D. Chandlera Stratege and Structure wydana w 1962 roku w Stanach Zjednoczonych. Powstała ona na podstawie własnych badań empirycznych autora nad strategiami firm amerykańskich.

Read more