Category Porady

Podział i klasyfikacja dochodów gmin

0
comments

Przez władztwo podatkowe gminy rozumiemy przy tym ustawowe uprawnienia gminy do wprowadzania i (lub) kształtowania określonych dochodów (np. kształtowanie stawek, wprowadzanie obniżek i zwyżek, kształtowanie zasad przyznawania ulg i zwolnień, kształtowanie opodatkowania itp.).

Z tak rozumianym podziałem na dochody własne i pozostałe dochody gmin zdaje się na dzisiaj pokrywać wynikający z przepisów prawa podział na dochody realizowane

Read more

Struktura dochodów gmin cz. II

0
comments

Ze względu na specyficzny charakter oraz zasady ustalania i wpływu do gmin poszczególnych rodzajów dochodów, rozdz. 2 powoływanej ustawy poświęcony jest „dochodom gmin”, rozdz. 3 „subwencjom i dotacjom dla gmin”, natomiast rozdz. 4 „warunkom zaciągania pożyczek i kredytów oraz emisji papierów wartościowych przez gminy”. Ustawa

Read more

Procedura stosowania postanowień art. 92

0
comments

Są to następujące kryteria: proporcjonalności (rozmiary pomocy muszą pozostawać w odpowiedniej proporcji do zagrożenia interesu Wspólnoty), perspektywy Wspólnoty (udzielona pomoc leży w perspektywicznym interesie Wspólnoty), adaptacji przedsiębiorstwa lub produkcji do warunków konkurencji w ramach Wspólnoty (udzielona pomoc służy przygotowaniu przedsiębiorstwa do uczestnictwa w konkurencj i Wspólnoty), usprawiedliwienia wyrównania (pomoc jest

Read more

Władcze działanie banku centralnego

0
comments

Całokształt tych okoliczności uzasadnia twierdzenie, iż w tych warunkach bank (zwłaszcza bank centralny) działa władczo (jak organ państwowy lub organ zarządzania gospodarką narodową), nie zaś jak partner kredytobiorcy.

W warunkach gospodarki rynkowj sytuacja ulega częściowej zmianie. Państwo ustala także założenia polityki pienężno-kredytowej, zobowiązując banki do ich realizacji. Założenia te zastępują plan kredytowy. Znika też

Read more

Gospodarka sterowana dyrektywnie

0
comments

Na tej podstawie można byłoby sądzić, że interesy stron aktywnych czynności bankowych są tak przejrzyste, że nie budzą wątpliwości co do tego, że same czynności należą do prywatno-prawnych i nie powinny interesować osób trzecich. Jest to złudne. Kreacja pieniądza bankowego jest przecież także emisją pieniądza, natomiast jej rozmiary

Read more

Zasada szczegółowości w prawie budżetowym

0
comments

Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym wprowadziła także zasadę jawności gospodarki budżetowej gminy. Chodzi tu zarówno o obowiązek zarządu informowania społeczeństwa o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej, jak i o sposobie wykorzystania środków budże-towych. Zasada jawności obejmuje także obowiązek publikacji przez wójta lub burmistrza budżetu gminnego (tj. ogłoszenia go w sposób

Read more

Co się stanie jak gmina nie uchwali budżetu?

0
comments

W myśl obowiązujących przepisów, w przypadku nieuchwalenia przez radę gminy budżetu przed początkiem roku budżetowego, nie później jednak niż do 31 marca, podstawą gospodarki budżetowej gminy jest projekt budżetu przedłożony radzie. Jeśli jednak rada gminy nie uchwali budżetu w wymienionym terminie, budżet gminny zostaje ustalony do końca kwietnia przez regionalną izbę obrachunkową. Przepisy nie regulują natomiast sytuacji, gdy zarząd gminy nie przygotuje projektu budżetu gminnego przed rozpoczęciem roku budżetowego, ani też sytuacji, jaki dokument jest podstawą prowadzenia gospodarki budżetowej gminy od 1 kwietnia do chwili ustalenia jej budżetu przez regionalną izbę obrachunkową (jeśli gmina nie uchwaliła budżetu do końca marca). Sprawy te czekają na rozwiązanie...

Read more

Zakres ingerencji państwa w gospodarkę finansową podmiotu prowadzącego państwową działalność gospodarczą

0
comments

Po pierwsze, państwo jest zmuszone z pewnych powodów prowadzić również działalność gospodarczą. Na ogół czyni to z przyczyn natury społecznej lub politycznej, rzadziej zaś gospodarczej. Fakt ten sprawia, iż organizacja państwowej działalności gospodarczej przysparza wielu kłopotów. Trudno jest bowiem znaleźć i zastosować formę organizacyjno-prawną tej działalności, która zapewniałaby równocześnie realizację celów, dla których podjęto daną

Read more

Gospodarka finansowa podmiotów gospodarczych w modelu gospodarki rynkowej

0
comments

W tworzących się warunkach gospodarki rynkowej nastąpiło stopniowe ujednolicenie form oddziaływania na gospodarkę finansową podmiotów gospodarczych. Oprócz wymienionych instrumentów finansowych ważna rola przypada w tym zakresie nowym zasadom rachunkowości i sprawozdawczości finansowej.

Gospodarka finansowa podmiotów

Read more

Decentralizacja gospodarki była akceptowana politycznie

0
comments

Decentralizacja gospodarki była akceptowana politycznie, jednakże nie trafiała na sprzyjający jej rozwojowi grunt uwarunkowań ustrojowych i gospodarczych. Dla ratowania idei gospodarki socjalistycznej w końcu 1988 r. podjęto radykalne reformy, które socjalizmu co prawda nie uratowały, lecz stworzyły pomost i warunki przejścia do gospodarki

Read more

Aktywna polityka kredytowa banków

0
comments

Nastąpiło dalsze rozluźnienie rygorów w zakresie gospodarki funduszowej przedsiębiorstw. Podstawowymi źródłami finansowania stały się obok zysku i amortyzacji przedsiębiorstw także kredyty bankowe. Banki zaczęły prowadzić aktywną politykę kredytową, udzielając kredytów przedsiębiorstwom po uprzednim zbadaniu i ocenie ich

Read more

Faktura – opis

0
comments

Z obowiązku prowadzenia księgi są zwolnione osoby, które prowadzą księgi rachunkowe (handlowe), opłacają podatek w formie zryczałtowa1 nej, zajmują się konnym przewozem osób i towarów lub wykonują zawód adwokata w zespole adwokackim (rozporządzenie Ministra Finansów z 15 grudnia 1992 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, Dz. U. Nr 99, poz. 496, zm.: z 1993 r. Nr 59, poz. 274 i Nr 131, poz¦ 624). Księga ta spełnia więc

Read more

Dotacje na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej

0
comments

Dotacje na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, zleconych gminie ustala się według zasad przyjętych do określania odpowiednich wydatków w budżecie państwa. Winny być one przekazywane gminie w trybie umożliwiającym pełne i terminowe wypełnienie zleconych zadań. Jeśli warunki te nie zostaną dochowane, gminie

Read more

Nieterminowe przekazanie subwencji

0
comments

Subwencje dla gmin powstających po dniu 30 czerwca danego roku ustala» się według zasad szczególnych. W związku z faktem, że subwencja ogólna jest świadczeniem należnym każdej gminie, a jej zapisanie w budżecie państwa rodzi uprawnienia dla gmin i obowiązki dla państwa, obydwie strony tego stanowiska podlegają dodatkowym rygorom. I tak: Minister Finansów ma obowiązek przekazać gminom subwencję ogólną w dwunastu równych ratach, do dnia 15 każda za