Category Porady

Infrastruktury

0
comments

-zarządzanie budynkami mieszkalnymi, stanowiącymi własność lub współ-własność organów samorządu terytorialnego (mienie komunalne)

-zapewnienie lokali zastępczych dla osób przekwaterowanych z budynków przeznaczonych do remontu lub rozbiórki, względnie przekwaterowanych na podstawie prawomocnych wyroków eksmisyjnych i z innych przyczyn

-budowa, modernizacja oraz utrzymanie i ochrona dróg lokalnych

Read more

Banki operacyjne

0
comments

Mianem tym określa się banki, które wykonują czynności bankowe nie należące do zadań centralnego banku państwa. Banki operacyjne mają charakter uniwersalny bądź też charakter banków specjalnych (ze względu na branże, terytorium, terminy kredytowania itd.). Wśród banków operacyjnych są więc tzw. banki komercyjne (handlowe), jak i banki inwestycyjne, banki oszczędnościowe, banki giełdowe itd.

Read more

Obrót gospodarczy

0
comments

Powyższa decyzja w obrocie gospodarczym z zagranicą ma formę pisemną. W ruchu osobowym decyzja taka może być jednak wydana także w formie ustnej. 6)Urzędy celne pobierają opłaty celne z tytułu: kontroli celnej, wydania pozwolenia, przechowywania towarów w depozycie urzędu celnego, sprawowania na wniosek strony dozoru celnego.

Prawo celne przewiduje dla tych opłat następujące nazwy: depozytowa, manipulacyjna, manipulacyjna dodatkowa, za sprawowanie dozoru celnego, za wydanie pozwolenia.

Read more

Zadania zlecone gminom

0
comments

Zadania zlecone gminom mogą mieć obligatoryjny lub fakultatywny charakter. Za zlecone zadania obligatoryjne uznaje się te, które zostały przekazane gminom ustawąkompetencyjną oraz późniejszymi ustawami (np. ustawą o pomocy społecznej). Należą do nich w szczególności:

-ponoszenie kosztów stosowania środków ochronnych i nadzoru na obszarze gminy z tytułu zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych

Read more

Traktat o Unii Europejskiej – opis

0
comments

Traktat o Unii Europejskiej wniósł istotne zmiany w regulacji i zagadnienia równoważenia budżetu. Mając na uwadze cykliczność występowania deficytów budżetowych w krajach Wspólnoty przyjęto pewne wymogi w tej dziedzinie. Rządy państw członkowskich zostały zobowiązane do unikania nadmiernego deficytu budżetowego, natomiast Komisję obarczono obowiązkiem sprawowania nadzoru nad rozwojem sytuacji budżetowej i wysokości zadłużenia w państwach

Read more

Europejski Instytut Walutowy

0
comments

Europejski Instytut Walutowy ma odrębną osobowość prawną. Jest kierowany przez radę, złożoną z prezesów narodowych banków centralnych i przez prezesa rady, powołanego przez Radę Europejską na wniosek Instytutu. Likwidacji ulega dotychczasowy Komitet Prezesów Banków Centralnych. Do podstawowych zadań Instytutu należą: intensyfikacja współpracy między bankami centralnymi krajów członkowskich, koordynacja polityki walutowej krajów członkowskich dla osiągnięcia stabilizacji cen, prowadzenie konsultacji z bankami centralnymi w sprawach dotyczących działalności instytucji finansowych i stabilizacji rynków finansowych, przejęcie zadań Europejskiego Funduszu Współpracy Walutowej, ułatwienie sto-sowania ECU. Inne szczegółowe zadania Instytutu, w tym jego działania operacyjne i przygotowania do przejścia do trzeciego etapu unii walutowej określa statut Instytutu.

Read more

SMNE DOCHODY BUDŻETOWE

0
comments

Poza omówionymi poprzednio szerzej: podatkami, opłatami i dopłatami, cłami i pożyczkami publicznymi pozostałe dochody budżetowe mają mniejsze znaczenie. Gwoli zupełności rozważań zasygnalizujemy je jednak niżej.

Do innych dochodów budżetowych należą składki i inne wpłaty na rzecz funduszów pozabudżetowych, z czego największe znaczenie mają składki na ubezpieczenia społeczne. Charakter składek na ubezpieczenia społeczneoraz zasady ich uiszczania przeszły w ciągu kilkudziesięciu lat w Polsce ciekawą ewolucję. Jeszcze na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych składki te prawie powszechnie uznawano za podatek (zob. np. J. Jaśkiewiczów a, Finanse i prawo finansowe, cz. 1, Gclańsk 1978, s. 211 i nast.). Obecnie, zarówno ze względu na znaczną odrębność od budżetu państwa instytucji zajmujących się ubezpieczeniami społecznymi (ZUZ, KRUS), jak i konstrukcję oraz kalkulację składek, a także ze względu na powiązanie tychże składek z wysokością wypłacanych świadczeń ze środków ubezpieczeniowych – składki na ubezpieczenia społeczne (zarówno nierolnicze, jak i rolnicze) tracą coraz bardziej podatkowy charakter. Cechy odpłatności i wzajemności różnią coraz bardziej składki na ubezpieczenia społeczne od podatków (zob. E. Ruśkowski, L. Etel, J. Stankiewicz, Prawo podatkowe, Białystok 1994).

Read more

PRAWO DEWIZOWE

0
comments

Istota i zakres prawa dewizowego

Podstawowe pojęcia prawa dewizowego. Zasady i instrumenty prawne reglamentacji dewizowej. Organy dewizowe i kontrola dewizowa. Przestępstwa i wykroczenia dewizowe oraz sankcje za ich popełnienie.

Prawo dewizowe jest to zespół norm prawnych regulujących dokony-wanie obrotów pieniężnych z zagranicą oraz posiadanie i dysponowanie za-granicznymi środkami płatniczymi, dewizowymi i kruszcami szlachetnymi

Read more

Jednostka pieniężna i znaki pieniężne

0
comments

Określony przepisami prawa ustroju pieniężnego pieniądz (w rozumieniu jednostki pieniężnej) danego państwa stanowi jego walutę. Ustawa z 28 X 1950 r. ustaliła, że jednostką pieniężną w Polsce jest złoty, który dzieli się na 100 groszy. Natomiast ustawa z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (tekst jedn. Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz¦ 360) ustaliła, że znakami pieniężnymi są banknoty (bilety NBP) i monety opiewające na złote i grosze. Prawo emitowania znaków pieniężnych RP przysługuje wyłącznie Narodowemu Bankowi Polskiemu, który jest centralnym bankiem państwa. Znaki te są prawnym środkiem płatniczym na obszarze RP.

Read more

Dyrektoriat

0
comments

Dyrektoriat składa się z przewodniczącego i czterech zastępców. Do kompetencji dyrektoriatu należy prowadzenie bieżących interesów bankowych, przygotowywanie projektów decyzji rady administracyjnej i zapewnienie ich wykonania.

Komisja kontrolna składa się natomiast z trzech członków, wyłonionych spośród wysokich urzędników organów kontrolnych krajów członkowskich. Komisja sprawdza prawidłowość prowadzenia operacji kredytowych i ksiąg finansowych.

Read more

Gospodarka budżetowa Wspólnoty Europejskiej

0
comments

Działalność Wspólnot jest finansowana głównie z budżetu Wspólnot. Jest to instytucja, która uległa znacznej ewolucji (patrz, szerzej A. Komar, Gospodarka budżetowa Europejskich Wspólnot, Poznań-Warszawa 1981). Początkowo każda z trzech Wspólnot prowadziła gospodarkę budżetową odrębnie. Zakres postanowień zawartych w traktatach założycielskich i poświęconych gospodarce budżetowej był jednak różny. Najszerzej ujmował je traktat o utworzeniu EWG. Początkowo odrębnie traktowano również ordynacje budżetowe, które aczkolwiek miały podobną treść, to odnosiły się odrębnie do poszczególnych Wspólnot (np. ordynacje budżetowe z 1959 r. i z 1960 r.). W kwietniu 1965 r. dokonano fuzji odrębnych dotąd organów Wspólnot i zerwano także z odrębnością budżetów Wspólnot...

Read more

Szczególny nadzór podatkowy

0
comments

Szczególny rodzaj wzmocnionej kontroli dotyczącej działalności w zakresie niektórych wyrobów akcyzowych (wyroby spirytusowe, wino, piwo) tworzy system, zwany szczególnym nadzorem podatkowym. Chodzi oczywiście o ochronę interesów fiskalnych państwa w zakresie wytwarzania, przerobu, zużywania, magazynowania, przewozu i obrotu niektórymi towarami i półwyrobami. System ten określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 22.02.1982 r. – w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego oraz zasad i trybu wykonywania tego nadzoru (.Dz.U. Nr 9, poz¦ 68 z>n. z 1991 r. Nr 112, poz. 488 i z 1992 r. Nr 32, poz¦ 136). Szczególny nadzór podatkowy sprawują urzędy kontroli skarbowej.

Read more

Wspólnota Rady

0
comments

Po czwarte, na żądanie członka Wspólnoty Rada, podejmując decyzję jed-nomyślnie, może ustalić, że pomoc, którą państwo przyznaje lub zamierza przyznać powinna być, odmiennie niż to postanawia art. 92 lub zarządzenie przewidziane w art. 94, traktowana jako dająca się pogodzić ze wspólnym rynkiem, jeżeli wyjątkowe okoliczności uzasadniają tego rodzaju decyzję. Jeżeli w sprawie tej pomocy Komisja rozpoczęła już postępowanie przewidziane w art. 93 ust. 1, to na prośbę zainteresowanego państwa skierowaną do Rady, postępowanie to zostanie zawieszone aż do zajęcia stanowiska przez Radę. Jeżeli jednak Rada nie zajmie stanowiska w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia wniosku, to decyzja zostanie podjęta przez Komisję.

Read more

Zasady ogólne reglamentacji dewizowej

0
comments

Ustawa z 15 lutego 1989 r. – Prawo dewizowe wprowadziła istotne zmiany zasad reglamentacji dewizowej w Polsce, niekiedy mówi się o zupełnie nowym podejściu tej ustawy, a nawet o zmianie filozofii państwa w tym zakresie.

1)Najistotniejszą zmianą jest odejście od ogólnej formuły, na której opierały się wcześniejsze regulacje, zakazujące generalnie dokonywania czynności dewizowych, a dopuszczające tylko te operacje, na które przepisy prawa wyraźnie zezwalały. Ustawa z 15 lutego 1989 r. – Prawo dewizowe odwróciła tę formułę, generalnie zezwalając na dokonywanie operacji dewizowych, wprowadzając od niej konkretne wyjątki (zakazy i ograniczenia). Można więc stwierdzić, że zasada ta zgodna jest z nową regułą naszego ustawodawstwa: co nie jest zabronione, jest dozwolone.

Read more