Category Porady

Podmioty gospodarcze oraz ich gospodarka finansowa

0
comments

Na oznaczenie osoby lub jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność gospodarczą w sposób zawodowy i w celach zarobkowych używa się wiele określeń. Do najstarszych z nich należą pojęcia „kupca” i „przedsiębiorcy” lub „przedsiębiorstwa”. Pojęć tych używano zarówno w znaczeniu potocznym, jak i normatywnym. Z czasem słownictwo to uległo dalszemu wzbogaceniu, a nowe terminy zaczęły wypierać określenia wcześniejsze. Taka jest m.in. historia zwrotu „podmiot gospodarczy”, który w Polsce pojawił się nie tylko w języku potocznym, lecz został użyty normatywnie.

Read more

Organizacja rynku pieniężnego i kapitałowego

0
comments

W warunkach godpodarki rynkowej zakres zagadnień pieniężnych jest znacznie szerszy niż w ramach gospodarki sterowanej dyrektywnie przez państwo. Jedną z form rynku (obok rynku towarowego i rynku pracy) jest bowiem rynek pieniężny i kapitałowy. Pierwszy z nich oznacza popyt i podaż kapitału pożyczkowego o krótkich terminach płatności, reprezentowanego przez weksle bankowe (do 12 miesięcy). Natomiast drugi polega na występowaniu popytu i podaży kapitałów długoterminowych, reprezentowanych przez kredyty bankowe (średnio- i długoterminowe) i papiery wartościowe. Obydwa rodzaje rynków mają za zadanie zaspokoić popyt na wolne środki pieniężne. Mechanizm funkcjonowania obu rynków jest jednak różny i wynika z odmiennej ich organizacji.

Read more

Stawki opłaty skarbowej

0
comments

W ustawie o opłacie skarbowej zostały określone jedynie stawki maksymalne, których nie może przekraczać Minister Finansów ustalając w formie rozporządzenia obowiązujące stawki opłaty. Aktualnie obowiązuje powołane rozporządzenie z dnia 26 czerwca 1992 r. w sprawie opłaty skarbowej. Stawki określone w tym rozporządzeniu mają postać stawek kwotowych – tego typu stawek jest najwięcej

Read more

Rachunkowość przedsiębiorstwa

0
comments

Rachunkowość przedsiębiorstwa w tradycyjnym znaczeniu ma charakter rozliczeniowy. Służy bowiem przedsiębiorstwu do rozliczania swej działalności, a organom kontroli do sprawdzania prawidłowości gospodarki finansowej, zwłaszcza z punktu widzenia obowiązującego prawa finansowego. Równocześnie rachunkowość pełni funkcję informacyjną, polegającą na przygotowaniu i komunikowaniu zainteresowanym podmiotom informacji ekonomiczno-finansowych o działalności przedsiębiorstwa. Podobną rolę spełnia księgowość handlowa podatkowa, która odnosi się zwykle do drobnych przedsiębiorstw i służy również organom podatkowym.

Read more

0
comments

Rodzaje pożyczek publicznych, ich wady i zalety. Pożyczki publiczne a podatki. Warunki i przesłanki stosowania pożyczek publicznych. Pożyczki publiczne w ęstatnich latach w Polsce.

Pożyczka publiczna jest rodzajem nadzwyczajnego dochodu państwa, pole-gającego na dobrowolnym udostępnieniu mu środków pieniężnych, które po określonym czasie winny zostać zwrócone pożyczkodawcy, wraz z odsetkami. Klasyczna pożyczka publiczna jest więc świadczeniem na rzecz budżetu państwa, pieniężnym, ogólnym, umownym, dobrowolnym, odpłatnym i zwrotnym. Niektóre z tych cech są jednak poddawane w wątpliwość, o czym będzie mowa w p. 3. niniejszego rozdziału.

Read more

Centralny bank państwa

0
comments

Mianem tym określa się bank, który spełnia równocześnie trzy funkcje: banku emisyjnego, banku banków i banku gospodarki narodowej. Centralny bank państwa powstał w wyniku ograniczenia przywileju emitowania biletów bankowych o zasięgu ogólnokrajowym tylko do jednego banku, co doprowadziło do ukształtowania jego nadrzędnej pozycji w systemie bankowym. Bank centralny powstał z banku emisyjnego i banku kredytowego jako mieszanej instytucji pieniężnej. Pierwowzorem banku centralnego był Bank Angielski, w Polsce zaś Bank Polski założony w 1828 r. w Królestwie Polskim. Coraz wyraźniejsze oddzielenie się emisji pieniądza gotówkowego i bankowego spowodowało oddzielenie się banku emisyjnego od banków komercyjnych. Bank centralny spełniał jednak różne funkcje w systemie waluty złotej oraz w systemie pieniądza niezależnego. Współcześnie wykształcił się pewien model centralnego banku państwa w gospodarce rynkowej.

Read more

Gospodarka wewnętrzna kraju

0
comments

– miernika wartości,

– środka cyrkulacji,

– środka akumulacji,

– środka płatniczego.

Natomiast w stosunkach między różnymi krajami pieniądz może występować w roli pieniądza światowego. Funkcja pieniądza jako miernika wartości oznacza, że wielkość społecznie niezbędnych nakładów pracy, wydatkowanych na produkcję towarów, wyrażona jest w formie ceny, która jest pieniężnym wyrazem wartości. Funkcję tę pełni pieniądz w sposób idealny, tzn. dla określenia wielkości wartości nie jest konieczne posiadanie realnego pieniądza.

Read more

Reżim prawno-finansowy

0
comments

Reżim prawno-finansowy wymienionych funduszy jest różny. Fundusz za-łożycielski jest traktowany jako wkład majątkowy państwa. Dlatego też państwo nie dopuszcza, aby wysokość tego wkładu uległa zmniejszeniu bez uzasadnionej przyczyny (patrz szerzej przepisy rozdziału 9 ustawy o przedsiębiorstwach).Co więcej, państwo jako właściciel wydzielonej przedsiębiorstwu państwowemu części mienia ogólnonarodowego pobiera pożytki płynące z tego mienia w postaci dywidendy oraz podatków i opłat (patrz szerzej pkt 3 i 4).

Read more

Pieniądz jako instytucja prawna

0
comments

– jednostka pieniężna,

– suma pieniężna,

– znak pieniężny.

– jako pieniądz gotówkowy,

– jako pieniądz bezgotówkowy.

Z punktu widzenia tworzenia pieniądza występują istotne różnice między istniejącymi postaciami pieniądza. Znacznie mniej wątpliwości dotyczy pieniądza gotówkowego. Na jego pojęcie składa się bowiem jednostka pieniężna oraz znak pieniężny. Z punktu widzenia zdolności płatniczej występują natomiast:

Read more

Zasady postępowania celnego

0
comments

Postępowanie celne w sensie wąskim jest to całokształt zasad i czynności dotyczących ustalenia obowiązku celnego, wymiaru cła i jego poboru a także dozoru i kontroli celnej oraz egzekucji należności celnych.

W sensie szerokim postępowaniem celnym możemy nazwać całokształt zasad i czynności dotyczących przywozu i wywozu towarów w obrocie zagranicznym, określonych w rozdziale 6 ustawy Prawo celne oraz w wydanych do niej przepisach wykonawczych.

Read more

Publiczne prawo bankowe a prawo finansowe

0
comments

Pojęcie banku i jego charakter prawny. Rodzaje banków i system bankowy. Centralny bank państwa. Banki operacyjne. Nadzór bankowy. Pojęcie prawa bankowego wymaga wyjaśnienia, ponieważ jest ono używane niejednolicie w krajach o różnych systemach gospodarczych. Najszersze ujęcie prawa bankowego, występującego w systemie gospodarki sterowanej dyrektywnie, opartej na monobanku i monopolu walutowym państwa, czyniło zeń dział prawa finansowego, na który składały się zarówno regulacje prawne dotyczące systemu pieniężnego (prawo walutowe i prawo dewizowe) i systemu kredytowego (prawo kredytowe i prawo o ustroju banków). Do rzadkości należały ujęcia nieco węższe, ograniczające zakres prawa bankowego do regulacji poświęconych organizacji i funkcjonowaniu bankowości.

Read more

Egzekucja zobowiązań podatkowych

0
comments

Jeżeli podatnik dobrowolnie nie wykonuje zobowiązania podatkowego, to organy podatkowe stosują określone środki przymusu w celu doprowadzenia do jego wykonania. Określa je ustawa z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz, U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161 tekst jednolity zm. 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127). Zobowiązania podatkowe są zawsze zobowiązaniami o charakterze pieniężnym, wobec tego dla zastosowania przymusu ich wykonania stosuje się przepisy działu II ustawy, które odnoszą się do egzekucji świadczeń pieniężnych. Wobec zobowiązań podatkowych mają ponadto zastosowanie przepisy ogólne zawarte w dziale I oraz przepisy dotyczące postępowania zabezpieczającego umieszczone w dziale III ustawy.

Read more

Struktura dochodów gmin

0
comments

Dochody gmin możemy klasyfikować według różnych kryteriów. Z punktu widzenia podmiotowego oraz miejsca wpływu możemy wyróżnić dochody budżetowe gmin oraz dochody innych jednostek komunalnych, posiadających odmienną od gminy osobowość prawną i własny majątek. Dla uproszczenia rozważań, w dalszej części pracy zajmiemy się wyłącznie dochodami budżetowymi gmin.

Read more

Inne dochody

0
comments

Poza omówionymi dotychczas, gminy mogą czerpać dochody także z innych źródeł. Do najważniejszych z nich należą: samoopodatkowanie mieszkańców gminy dochody komunalnych jednostek budżetowych i wpłaty innych jednostek komunalnych dochody z majątku gminy, opłaty przewidziane ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz¦ U. Nr 9, poz¦ 31 z późn. zm.), opłaty pobierane na podstawie innych przepisów niż wymieniona ustawa, spadki, zapisy i darowizny, odsetki od środków gromadzonych przez gminy na rachunkach bankowych.

Read more